Schwarzwaldbahn in Baden

De Badische Schwarzwaldbahn is de spoorverbinding tussen Offenburg en Singen. De spoorlijn tussen Stuttgart en Calw wordt de Württembergische Schwarzwaldbahn genoemd. Men begon in 1865 met de aanleg van het eerste deel van de spoorlijn in Baden. De verbinding wordt nu beheerd door DB Netze.
Schwarzwaldbahn in Baden
Station Erfurt

Erfurt, de hoofdstad van de Duitse deelstaat Thüringen, kreeg in 1846 een station. Dit station staat vlakbij het oude stadscentrum, want het werd gebouwd op de plaats van de afgebroken middeleeuwse stadsmuren.
Station Erfurt
Tram in Stuttgart

In Strassenbahnwelt Stuttgart, het museum van het vervoersbedrijf Stuttgarter Strassenbahnen (SSB), komt u alles te weten over de geschiedenis van de tram in Stuttgart. Dit museum is gevestigd in het uit 1929 daterende tramdepot in Bad Cannstatt, een voorstad van Stuttgart.
Tram in Stuttgart
Berlin Hauptbahnhof

Na de Duitse eenwording in 1990 moesten de bestaande spoorwegsystemen in Duitsland beter op elkaar aangesloten worden. Vooral in Berlijn moest veel gebeuren, want de stad had sinds 1945 uit een oostelijk en een westelijk stadsdeel bestaan. Het was een hele uitdaging voor het stadsbestuur om bus, metro en trein te herstructureren.
Berlin Hauptbahnhof
Potsdamer Platz

De metropool Berlijn heeft veel stations. Het station aan de Potsdamer Platz in het centrum van de stad heeft een lange geschiedenis. Hier stond in 1838 al een station van Julius Ludwig Quassowski, dat tot 1869 werd gebruikt. Het station was het begin- of het eindpunt van de spoorlijn naar Maagdenburg.
Potsdamer Platz
Station Leipzig

Het hoofdstation van Leipzig behoort nu tot de belangrijkste en drukste stations van Duitsland. Hier reed op 7 april 1839 de eerste trein in Duitsland op het 115 kilometer lange traject tussen Leipzig en Dresden. De dienst werd onderhouden met twee Engelse locomotieven.
Station Leipzig
Station Oranienburg

Het station in Oranienburg is tegenwoordig het eindpunt van de S-Bahn Berlijn. Het station vervult alleen nog een regionale functie. Dat was vroeger anders toen Oranienburg nog een belangrijk stoppunt voor intercities was.
Station Oranienburg
Kreuzberg aan de Ahrtalbahn

Het plaatsje Kreuzberg ligt ongeveer halverwege de spoorlijn die vroeger Remagen met Adenau verbond. Het station van Kreuzberg is niet meer in gebruik, maar het daarbij behorende perron wel. U kunt een spoorticket kopen bij de automaat.
Kreuzberg aan de Ahrtalbahn
Ludendorffbrug in Remagen

Van de Ludendorffbrug bij Remagen herinneren alleen de bruggenhoofden nog aan de twee wereldoorlogen die Europa in de twintigste eeuw teisterden. In 1945 wilden de Duitsers de brug laten ontploffen, maar dit lukte slechts gedeeltelijk.
Ludendorffbrug in Remagen
Station Bad Münstereifel

Het station van het ommuurde en schilderachtige stadje Bad Münstereifel is het eindstation van de Erfttalbahn waarop de spoormaatschappijen Schienenpersonennahverkehr (SPNV) en de RegionalBahn 23 diensten met Euskirchen verlenen.
Station Bad Münstereifel
Railbus in Balduinstein

De Bundesbahn maakte jarenlang gebruik van railbussen. Dat waren kleine en goedkope treinen die vooral werden ingezet op locale lijnen in de dunbevolkte regio's van Duitsland. Bij spoorliefhebbers is de naam Schienenbus een ingeburgerd begrip.
Railbus in Balduinstein
Bad Neuenahr

Het station van Bad Neuenhahr staat aan de in 1880 geopende spoorlijn langs de rivier de Ahr. De Ahrtalbahn werd nooit geëlektrificeerd, maar kreeg later een extra aftakking via de van Ludendorff-brug naar het noorden.
Bad Neuenahr
Berlijn Alexanderplatz

Door de centrale ligging is Alexanderplatz een van de belangrijkste pleinen van de Duitse hoofdstad. Het plein werd vernoemd naar de Russische tsaar Alexander. Hier bevindt zich een stationsgebouw dat het knooppunt vormt van talrijke S-Bahn- en metrolijnen.
Berlijn Alexanderplatz
Stuttgart Hbf

Het hoofdstation van Stuttgart in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg is een kopstation. De treinen passeren niet, de treinen kunnen slechts aan één zijde het station in en uit rijden, want het spoor eindigt aan de stationskant met stootblokken.
Stuttgart Hbf
Remagen

Remagen is vooral bekend door de oorlogshandelingen in 1945 bij de spoorbrug. Deze Ludendorff-brug werd vernoemd naar de beroemde Duitse generaal uit de Eerste Wereldoorlog.
Station Remagen
Treintunnel onder Slot Rosenstein

In Bad Cannstatt bij Stuttgart bouwde architect Giovanni Salucci aan het begin van de negentiende eeuw voor koning Willem van Württemberg een classicistisch paleis. Het paleis bleek twintig jaar later in de weg te staan toen de Königlichen Württembergischen Staatseisenbahnen het traject van de spoorlijn Ludwigsburg-Stuttgart-Esslingen vaststelde.
Treintunnel onder Slot Rosenstein
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze
gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij veel aandacht aan de geschiedenis van Duitsland en de mooiste plekjes in dit land. Als u binnenkort uw vakantie in Duitsland doorbrengt kunt u zich met deze uitgave goed voorbereiden, want '
Duitsland: Geschiedenis en wetenswaardigheden' is niet alleen geschreven voor liefhebbers van geschiedenis.
Ontvang elke werkdag
gratis geschiedenis per e-mail
Duitsland
Duitsland
Leestip
Duitsland

In het e-book 'Duitsland: Geschiedenis en wetenswaardigheden' verzamelde Ruud van Capelleveen 150 verhalen die blijk geven van zijn fascinatie voor Duitsland. De onderwerpen in deze uitgave gaan over de geschiedenis van onze oosterburen. Duitsland was eeuwenlang een lappendeken van staatjes en koninkrijkjes. Niet veel Nederlanders weten dat Duitsland pas in 1871 door Otto von Bismarck tot een eenheid werd gesmeed. In deze uitgave staan 150 interessante en fraai geïllustreerde verhalen met wetenswaardigheden over de geschiedenis van Duitsland.
Bekijk:
Duitsland
Tweede Wereldoorlog

'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' is de 'wie is wie' van deze oorlog. In deze publicatie nam Ruud van Capelleveen de belangrijkste personen op die een rol van betekenis speelden in dit wereldomvattende conflict. U kunt in deze biografiën snel de belangrijkste feiten opzoeken.
In 'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' van Ruud van Capelleveen treft u de biografieën aan van 165 mannen en vrouwen die in deze oorlog een beslissende rol speelden.
Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers