Stuttgart Hauptbahnhof
Tekst: Ruud van Capelleveen
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Kastelen in Duitsland
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Kastelen in Duitsland
Markant kopstation in Baden-Württemberg

Foto Ageeth van Amerongen: Stuttgart Hbf
Het hoofdstation van Stuttgart in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg is een kopstation. De treinen passeren niet, de treinen kunnen slechts aan één zijde het station in en uit rijden, want het spoor eindigt aan de stationskant met stootblokken.Monumentenlijst
Het huidige stationsgebouw met de opvallende toren werd in 1922 geopend. De Koninklijke Staatsspoorbaan van Württemberg schreef hiervoor in 1910 een ontwerpwedstrijd uit, die door de architecten Paul Bonatz en Friedrich Eugen Scholer werd gewonnen. De bouw duurde vele jaren en het ontwerp werd talrijke keren aangepast. Het station was pas in 1928 helemaal klaar. Het hoofdstation van Stuttgart staat sinds 1987 op de monumentenlijst.Geschiedenis
Het eerste station van Stuttgart stond aan de Schlossstrasse, vlakbij de Schlossplatz. Dit viersporige kopstation werd ontworpen door Karl Etzel voor de Zentralbahn van Württemberg. Met deze spoorlijn konden de steden Ludwigsburg en Esslingen bereikt worden. De eerste trein arriveerde op 26 september 1846 uit Cannstatt. Door een stijging van het personenvervoer was al snel een nieuw station in Stuttgart nodig. Dit gebouw werd ontworpen door Georg Morlok, Carl Abel en Adolf Wolff. Het aantal sporen werd uitgebreid tot acht. Dit tweede station kon in 1868 in gebruik genomen worden.Kopstation
Vanaf 1905 besprak men in Stuttgart de plannen voor de bouw van een nieuw station. In 1914, drie jaar na de dood van de kunstenaar, begon men met de bouw van het door Paul Bonatz en Friedrich Eugen Scholer ontworpen kopstation aan de huidige Arnulf-Klett-Platz. Het station werd in 1922 geopend en wordt in onze tijd dagelijks door 240.000 reizigers gebruikt.Project 21
Aan het begin van deze eeuw begon men met de ontwikkeling van het Project 21. Tegen dit nieuwe verkeersplan ontstond veel weerstand. Hiervoor moet het monumentale kopstation plaatsmaken voor een ondergronds station waar de hogesnelheidstreinen kunnen rijden op weg naar andere Europese bestemmingen. Hiervoor moeten ingrijpende aanpassingen aan het spoorwegnet worden gemaakt.Protest
De sloop van de rechtervleugel van het stationsgebouw vormde in augustus 2010 aanleiding voor een massaal protest. Ongeveer dertigduizend mensen trotseerden de stromende regen, schreef het Algemeen Dagblad.Lees Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden als u uw vakantie in Duitsland wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van dit interessante land.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij veel aandacht aan de geschiedenis van Duitsland en de mooiste plekjes in dit land. Als u binnenkort uw vakantie in Duitsland doorbrengt kunt u zich met deze uitgave goed voorbereiden, want 'Duitsland: Geschiedenis en wetenswaardigheden' is niet alleen geschreven voor liefhebbers van geschiedenis.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Duitsland
DuitslandBaden-Württemberg
Spoorwegen in Duitsland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Nederland, Duitsland, Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Duitsland
In het e-book 'Duitsland: Geschiedenis en wetenswaardigheden' verzamelde Ruud van Capelleveen 150 verhalen die blijk geven van zijn fascinatie voor Duitsland. De onderwerpen in deze uitgave gaan over de geschiedenis van onze oosterburen. Duitsland was eeuwenlang een lappendeken van staatjes en koninkrijkjes. Niet veel Nederlanders weten dat Duitsland pas in 1871 door Otto von Bismarck tot een eenheid werd gesmeed. In deze uitgave staan 150 interessante en fraai geïllustreerde verhalen met wetenswaardigheden over de geschiedenis van Duitsland.Bekijk: Duitsland
Tweede Wereldoorlog
'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' is de 'wie is wie' van deze oorlog. In deze publicatie nam Ruud van Capelleveen de belangrijkste personen op die een rol van betekenis speelden in dit wereldomvattende conflict. U kunt in deze biografiën snel de belangrijkste feiten opzoeken.In 'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' van Ruud van Capelleveen treft u de biografieën aan van 165 mannen en vrouwen die in deze oorlog een beslissende rol speelden.
Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


