Railbus in Balduinstein
Tekst: Ruud van Capelleveen
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Kastelen in Duitsland
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Kastelen in Duitsland
Lokaalspoor

Foto Gregor Atzbach (CC BY-SA): Railbus op het station van Balduinstein
De Bundesbahn maakte jarenlang gebruik van railbussen. Dat waren kleine en goedkope treinen die vooral werden ingezet op locale lijnen in de dunbevolkte regio's van Duitsland. Bij spoorliefhebbers is de naam Schienenbus een ingeburgerd begrip. Met een railbus konden de spoorwegen op een rendabele wijze vervoer aanbieden op minder drukke spoorlijnen.Rode VT95
De Duitse spoorwegmaatschappij heeft geëxperimenteerd met verschillende typen. De rode VT95 is de bekendste railbus. Deze trein werd tussen 1950 en 1985 gebouwd. Er werden 557 exemplaren afgeleverd. De VT95 had twee assen en reed meestal in combinatie met een bijwagen, een rijtuig zonder dieselaandrijving. De railbus kon ook een goederenwagon meenemen. Het prototype en de eerste leveringen van de VT95 werden in 1950 gebouwd door Waggonfabrik Uerdingen. Latere exemplaren werden gebouwd door Rathgeber, Orions, Lüttgens, Waggonbau Donauwörth en MAN.Balduinstein
Balduinstein is een kleine plaats aan de rivier de Lahn in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts. Er wonen nog geen zeshonderd mensen. Men opende hier in 1862 een station aan de Lahntalbahn, die destijds Oberlahnstein met Wetzlar verbond. Hierdoor kon men op een gemakkelijke manier naar Koblenz en Limburg an der Lahn reizen. De spoorlijn en de stations aan de verbinding tussen Balduinstein en Runkel werden gebouwd door Spuhn uit Bonn.Koninklijke wachtkamer
Het stationsgebouw van Balduinstein werd ontworpen door Heinrich Velde. Deze architect maakte ook de plannen voor andere stations aan deze spoorlijn. Het station van Balduinstein kreeg drie etages. Heinrich Velde moest meer aandacht schenken aan het station in Balduinstein dan de andere aan deze spoorlijn, want de aartshertog Stephan van Oostenrijk (1817-1867) woonde in het dichtbij gelegen graafschap Holzappel en zou regelmatig van dit station gebruik gaan maken.Fürstenzimmer
Hertog Stephan eiste een representatief gebouw met een 'Fürstenzimmer': een koninklijke wachtkamer. Stephan maakte gebruik van zijn connecties. Adolf van Nassau, de laatste hertog van Nassau en vanaf 1890 de groothertog van Luxemburg, luisterde naar zijn Oostenrijkse vriend. Het station van Balduinstein kreeg een koninklijke wachtruimte met zowel aan de straatzijde als de spoorzijde een ingang. Hertog Stephan was bij de oplevering nog steeds niet tevreden. Hij vond zijn wachtkamer veel te klein. Op bevel van Adolf werd de hoekkamer op de eerste etage geschikt gemaakt voor de hertog. Deze koninklijke wachtkamer werd later door alle reizigers gebruikt.Erfgoed
Het station van Balduinstein werd mede vanwege deze merkwaardige bouwgeschiedenis in 1991 als erfgoed erkend. De Duitse spoorwegen verkochten het gebouw in 2004 aan First Real Estate Grundbesitz uit Düsseldorf. Dit vastgoedbedrijf ging drie jaar later, tijdens de economische crisis, failliet. Het station kwam daarna in de portefeuilles van Property First uit Dortmund, Main Asset Management uit Frankfurt am Main en Patron Elke Sarl uit Luxemburg. Het stationsgebouw in Balduinstein kwam in 2015 via een openbare verkoop in bezit van een particulier uit Limburg an der Lahn.Halteplaatsen
Het station van Balduinstein onderging het lot dat veel kleine stations in de regio heeft getroffen. De stations werden halteplaatsen met kaartautomaten op de perrons en de stationsgebouwen werden door de Bundesbahn verkocht. De stationsgebouwen kwamen meestal in particuliere handen. Na een grootschalige interne verbouwing gingen zij meestal dienst doen als woning of als kantoor van een middenstander.Lees Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden als u uw vakantie in Duitsland wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van dit interessante land.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij veel aandacht aan de geschiedenis van Duitsland en de mooiste plekjes in dit land. Als u binnenkort uw vakantie in Duitsland doorbrengt kunt u zich met deze uitgave goed voorbereiden, want 'Duitsland: Geschiedenis en wetenswaardigheden' is niet alleen geschreven voor liefhebbers van geschiedenis.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Duitsland
DuitslandRijnland-Palts
Spoorwegen in Duitsland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Nederland, Duitsland, Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Duitsland

Bekijk: Duitsland
Tweede Wereldoorlog

In 'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' van Ruud van Capelleveen treft u de biografieën aan van 165 mannen en vrouwen die in deze oorlog een beslissende rol speelden.
Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.