Station Erfurt
Tekst: Ruud van Capelleveen
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Kastelen in Duitsland
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Kastelen in Duitsland
Station in Thüringen

Foto Bettenburg (CC BY-SA): Station Erfurt
Erfurt, de hoofdstad van de Duitse deelstaat Thüringen, kreeg in 1846 een station. Dit station staat vlakbij het oude stadscentrum, want het werd gebouwd op de plaats van de afgebroken middeleeuwse stadsmuren. Het station werd verschillende keren verbouwd en uitgebreid.Erfurt
Erfurt is tegenwoordig de hoofdstad van de deelstaat Thüringen. Er wonen ruim tweehonderdduizend mensen. De stad werd in 742 voor het eerst vernoemd toen de Angelsaksische missionaris Bonifatius er zijn heilzame werk had verricht. Bonifatius zou overigens een jaar of twaalf later bij Dokkum vermoord worden door de Friezen. De stad kreeg in 1392 een universiteit. De kerkhervormer Maarten Luther studeerde er van 1501 tot 1505. In de negentiende eeuw behoorde Erfurt tot Pruisen. Hierdoor kreeg de economie een belangrijke impuls. De stad kreeg al snel aansluiting op het spoorwegnet.Thüringer Spoorwegmaatschappij
Het eerste negentiende-eeuwse station van Erfurt staat er niet meer. Het station van Erfurt werd verschillende keren afgebroken, uitgebreid of vernieuwd. Het eerste station werd in 1846 door de Thüringer Bahn gebouwd als onderdeel van de aanleg van de Thüringer spoorlijn. Bij de opening op 1 april 1847 waren de stationsgebouwen nog niet klaar. Enkele gebouwen werden pas in 1852 voltooid.Twintigste eeuw
In een korte tijd maakte de Thüringer Bahn een grote ontwikkeling door. In 1855 werd het goederenstation uitgebreid. De locomotieven werden ook steeds groter. Hierdoor moesten de draaischijf en de reparatiehal vergroot worden. In 1887 ontwierpen de ingenieurs Eduard Keil en Otto Erlandsen een nieuw stationsgebouw, dat in 1893 werd geopend. Het stationsgebouw liep tijdens de Tweede Wereldoorlog niet veel schade op. In de DDR-tijd werd er weinig geïnvesteerd in de spoorwegen. Het tweede stationsgebouw was in zijn oorspronkelijke vorm tot 2000 in gebruik. Het enige dat er in de huidige eeuw van overbleef was de entreehal. De oude entreehal van Keil en Erlandsen uit 1893 werd geïntegreerd in het nieuwe, derde station.Modernisatie
Het station kreeg ook aan het begin van deze eeuw een nieuw aanzien. In het oorspronkelijke budget van 93 miljoen euro was ook een post opgenomen voor de totale vernieuwing van de rails, de bovenleidingen en andere technische aanpassingen rond het spoor in Erfurt. Het budget werd vele malen overschreden want de spoorwegen gaven uiteindelijk 250 miljoen euro uit aan veranderingen aan het bestaande spoor. Daarnaast werden nieuwe sporen gebouwd voor de hogesnelheidstrein.Spoorverkeer
Het station van Erfurt speelt een belangrijke rol in het spoorverkeer in de deelstaat Thüringen. Dit is onder meer te zien aan het aantal sporen. De reizigers worden bediend met treinen op tien sporen. Met de ICE kunt u vanuit Erfurt naar Berlijn. Dresden, Leipzig en Weimar reizen. Als u dichterbij wilt blijven kunt u met de RB 20 naar Eisenach, dat ook een aardig station heeft.Lees Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden als u uw vakantie in Duitsland wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van dit interessante land.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij veel aandacht aan de geschiedenis van Duitsland en de mooiste plekjes in dit land. Als u binnenkort uw vakantie in Duitsland doorbrengt kunt u zich met deze uitgave goed voorbereiden, want 'Duitsland: Geschiedenis en wetenswaardigheden' is niet alleen geschreven voor liefhebbers van geschiedenis.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Duitsland
DuitslandThüringen
Spoorwegen in Duitsland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Nederland, Duitsland, Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Duitsland

Bekijk: Duitsland
Tweede Wereldoorlog

In 'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' van Ruud van Capelleveen treft u de biografieën aan van 165 mannen en vrouwen die in deze oorlog een beslissende rol speelden.
Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.