Station Bad Münstereifel
Tekst: Ruud van Capelleveen
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Kastelen in Duitsland
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Kastelen in Duitsland
Erfttalbahn

Foto Ageeth van Amerongen:Bad Münstereifel
Het station van het ommuurde en schilderachtige stadje Bad Münstereifel is het eindstation van de Erfttalbahn waarop de spoormaatschappijen Schienenpersonennahverkehr (SPNV) en de RegionalBahn 23 diensten met Euskirchen verlenen. Het is geen snelle verbinding. Op de Erfttalbahn kan slechts met een maximumsnelheid van zestig kilometer gereden worden.Werther Tor
Men bouwde het station van Bad Münstereifel net buiten het centrum, bij de Werther Tor. Aan het begin van de twintigste eeuw was het station in Zwitserse chaletstijl voorzien van talrijke bijgebouwen. Er was een reparatieruimte voor locomotieven, een watertoren en voorzieningen om kolen in te nemen. Bovendien waren er perrons waar hout en vee kon worden geladen en gelost, want het station van Bad Münstereifel was niet alleen van belang voor het personenvervoer. Het station van Bad Münstereifel had ooit een groot aantal sporen.Halteplaats
Deze bijgebouwen zijn nu grotendeels verdwenen. Bad Münstereifel is nu een simpele halteplaats aan de Erftalbahn. Het station werd grotendeels vernietigd in de Tweede Wereldoorlog. Het herstel liet lang op zich wachten. Het station kon pas in juni 1948 weer in gebruik genomen worden. De Erftdalbahn is een veertien kilometer lange, enkelsporige en niet-geëlektrificeerde zijlijn van Euskirchen naar Bad Münstereifel. De Erfttalbahn werd in 1890 aangelegd. Voor vrachtverkeer wordt de spoorlijn nauwelijks nog gebruikt. Het kopstation wordt echter nog wel gebruikt voor reizigersvervoer. Het stationsgebouw met de overkapping uit 1913 aan de perronkant behield haar grandeur.Overstromingen
Grote delen van Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts werden in juli 2021 getroffen door hevige regenval. Ook de rivier de Ahr kon het regenwater niet verwerken en trad buiten de oevers. Er ontstond grote schade in het gebied. Ook de Erfttalbahn werd zwaar getroffen. Tussen Bad Neuenahr en Remagen spoelden grote delen van de spoorlijn weg. Het herstel zal maanden of zelfs jaren duren, zei Volker Hentschel tegen een journalist van de ARD. Hentschel is als bestuurslid verantwoordelijk voor het onderhoudsbeheer bij dochteronderneming DB Netz.Lees Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden als u uw vakantie in Duitsland wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van dit interessante land.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij veel aandacht aan de geschiedenis van Duitsland en de mooiste plekjes in dit land. Als u binnenkort uw vakantie in Duitsland doorbrengt kunt u zich met deze uitgave goed voorbereiden, want 'Duitsland: Geschiedenis en wetenswaardigheden' is niet alleen geschreven voor liefhebbers van geschiedenis.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Duitsland
DuitslandNoordrijn-Westfalen
Spoorwegen in Duitsland
Toeristische tips Eifel
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Nederland, Duitsland, Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Duitsland

Bekijk: Duitsland
Tweede Wereldoorlog

In 'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' van Ruud van Capelleveen treft u de biografieën aan van 165 mannen en vrouwen die in deze oorlog een beslissende rol speelden.
Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.