Hoogbouw Rotterdam
Wolkenkrabbers aan de Maas

Foto Ruud van Capelleveen: Hoogbouw in Rotterdam
In Rotterdam werden na de Tweede Wereldoorlog in een drang naar vernieuwing en modernisering veel gebouwen niet hersteld maar vervangen door hoogbouw. Het centrum van de stad was grotendeels vernietigd tijdens een bombardement in mei 1940. Hoogbouw werd vanaf de jaren negentig de norm.Fascinerende stad
Rotterdam is een fascinerende stad. Toeristen voelen zich meestal direct thuis. Dit wonderlijke verschijnsel kan ik onderschrijven. Rotterdam is in veel opzichten een boeiende stad. Weliswaar zijn er weinig historische gebouwen, dankzij het Duitse bombardement op 14 mei 1940 en de grondige sloopwerkzaamheden in de periodes daarvoor en daarna, maar de grote verscheidenheid in moderne architectuur is nergens anders in Nederland te vinden. Rotterdam werd een moderne werkstad. Architecten kregen de ruimte voor moderne ideeën. Hierdoor ontstonden allerlei bouwkundige hoogstandjes. Maar veel oudere inwoners vonden de stad kil en ongezellig geworden. Zij voelden zich er steeds minder thuis. Rotterdam werd overdag een drukke stad met veel verkeer, stank en lawaai. Als de winkels en bedrijven gesloten waren keerde de rust terug, maar gezellig werd het niet meer.Wederopbouw
Willem Gerrit Witteveen ontwierp een nieuwe stad met behoud van de historische stadsdriehoek, de grondvorm uit de zeventiende eeuw. De zakenwereld had een andere visie: de Maasstad moest de modernste stad van Nederland worden. Na de oorlog begon men direct met het puinruimen. Daarbij werden slechts enkele beschadigde gebouwen gespaard. Het had niet veel gescheeld of ook de middeleeuwse Sint-Laurenskerk was door de slopers verwijderd uit het stadsbeeld. Gelukkig kwam het gemeentebestuur op tijd tot bezinning. De Laurenskerk is het enige gebouw uit de middeleeuwen dat Rotterdam nog heeft. Na de oorlog kreeg het herstel van de haven de prioriteit. Nadat de haven in 1950 was hersteld, begon men aan het centrum. In 1953 werd de Lijnbaan geopend. Het was de eerste autovrije winkelstraat in Europa met een lengte van 250 meter.Centrum
In 1953 opende men de Lijnbaan. Het was een van de eerste moderne autovrije winkelstraten van Nederland. Dat jaar opende men naast het station ook het destijds imponerende Groothandelsgebouw. Vooral op en rond het Weena kreeg Rotterdam veel hoogbouw. Een mooi voorbeeld daarvan is de Delftse Poort van Abe Bonnema. Door kenners wordt het Weena geroemd als een van de architecturale sieraden van Rotterdam. De bebouwing van dit gebied bij het Centraal Station bleef lang een vlakte.Wolkenkrabbers in de Maasstad
Lange tijd was het door Huig Maaskant ontworpen Hilton Hotel aan het Hofplein de hoogtelimiet. Deze barrière werd in 1981 geslecht door De Hofpoort, het hoofdkantoor van Shell Nederland. Daarna volgden andere wolkenkrabbers in de Maasstad. Cees Dam ontwierp de Weenaflat (1984) en hierna toonde Henk Klunder met het Weenahuis en de Weenatoren dat de 'sky the limit' was in Rotterdam.Aan het einde van de twintigste eeuw kwam ook veel hoogbouw langs de Nieuwe Maas, toen de bedrijventerreinen in de oude havengebieden plaats maakten voor kantoorgebouwen en woontorens.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. Hoogbouw Rotterdam komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandWillemswerf in Rotterdam
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam

Rotterdam
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.