Nieuwe Maas
Rijnmonding

Foto W. Bulacht (CC BY-SA): Erasmusbrug over de Nieuwe Maas met de Kop van Zuid
De Nieuwe Maas is een van de belangrijkste mondingen van de Rijn. De Nieuwe Maas ontstaat na het samengaan van Lek en de Noord bij Slikkerveer en eindigt bij Vlaardingen, waar de Nieuwe Maas samenvloeit met de Oude Maas en het water via het Scheur na de Maeslantkering verder stroomt als Nieuwe Waterweg. De Nieuwe Maas heeft een lengte van 24 kilometer.Middeleeuwen
In de middeleeuwen werd de rivier bij Rotterdam nog Merwede genoemd. De belangrijkste zijrivier van de Nieuwe Maas is de Hollandse IJssel. Verder stroomafwaarts monden de Rotte en de Schie uit in de Nieuwe Maas. Aan de monding van de Rotte vormde zich de stad Rotterdam. In de loop van de middeleeuwen veranderde de loop van de Maas enkele keren. Het resultaat hiervan was dat steden als Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam hun goede verbindingen naar zee verloren.Nieuwe Waterweg
De Maasmond verzandde steeds verder in de eeuwen die volgden. De aanleg van het Kanaal door Voorne naar het Haringvliet bracht vanaf 1830 enige tijd soelaas, maar deze verbinding verzandde ook. Bovendien was dit kanaal niet breed genoeg. Daarom werd tussen 1866 en 1872 de Nieuwe Waterweg gegraven in het verlengde van de Nieuwe Maas naar de Noordzee.Rotterdam
De rivier loopt door een dichtbevolkte regio. Rotterdam wordt door de Nieuwe Maas in tweeën gesplitst. De rivier werd daarom op verschillende plaatsen overbrugd of ondertunneld. Voorbeelden hiervan zijn de Beneluxtunnel, de Maastunnel, de Erasmusbrug, de Willemsbrug en de Van Brienenoordbrug. Langs de Nieuwe Maas ligt haven- en industriegebied de Botlek.Natuur
Rijkswaterstaat heeft tegenwoordig niet alleen oog voor de economische belangen van de Nieuwe Maas. Het is een van de drukst bevaren waterwegen in ons land. De havens van Rotterdam liggen in een sterk verstedelijkte omgeving. De Nederlandse overheid wil toch proberen om de natuur in dit gebied te verbeteren. Een voorbeeld daarvan is de aanpak van het Eiland van Brienenoord. Rijkswaterstaat noemt dit gebied 'een groen pareltje in de Nieuwe Maas'. De dienst wil in samenwerking met de gemeente Rotterdam bij Brienenoord de oude getijdennatuur in de stadsdelta terugbrengen. Men besloot een getijdengeul aan te leggen, waarin eb en vloed meer invloed zou krijgen, zodat planten en dieren die thuishoren in deze delta zich er gemakkelijker kunnen vestigen.Bruggen
Men bouwde verschillende verkeersbruggen over de Nieuwe Maas. De Van Brienenoordbrug (1965), de Willemsbrug (1981) en de Erasmusbrug (1996). Bovendien zijn er tunnels voor het autoverkeer: de Maastunnel (1942) en de Beneluxtunnel (1967). Treinen kunnen gebruik maken van de Willemsspoortunnel. De metro rijdt door de Metrotunnel van noord naar zuid of omgekeerd.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. De Nieuwe Maas komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam

Rotterdam
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.