Maastunnel in Rotterdam
Nieuwe Maas

Foto Steven Lek (CC BY-SA): Ventilatiegebouw Maastunnel in Rotterdam
De Maastunnel verbindt de oevers van de Nieuwe Maas in Rotterdam. Het is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. De bouw startte in 1937. De Maastunnel werd in 1942 voltooid. De tunnel werd op 14 februari 1942 zonder ceremonies in stilte geopend. De kranten schonken er daarom nauwelijks aandacht aan.Plan
Er werd jarenlang gesproken over een nieuwe oeververbinding, want bijna dagelijks stonden er files voor de Willemsbrug en de Koninginnebrug. De discussie ging vooral over de vraag hoe dit moest gebeuren. Een brug moest zestig meter hoog worden om het scheepvaartverkeer niet te hinderen. Uiteindelijk besloot de gemeenteraad van Rotterdam in januari 1937 tot de aanleg van een tunnel onder de Nieuw Maas. Op 2 februari 1937 ondertekenden de burgemeester Pieter Droogleever Fortuyn en de aannemers het contract voor de bouw van een tunnel onder de Nieuwe Maas.Ontwerp
De Maastunnel werd ontworpen door J.P. van Bruggen en Ad van der Steur. Deze twee architecten waren in dienst van de gemeente Rotterdam. Van Bruggen ontwierp de tunnel. De tunnelgebouwen werden door Van der Steur ontworpen. Voor de enorme oevergebouwen zou hij zich hebben laten inspireren door de grote zeeschepen die hier op de Nieuwe Maas voorbijvoeren.Afzinkmethode
Ingewikkelder was het werk aan de tunnel. De Maastunnel werd gebouwd volgens de afzinkmethode. De afzonderlijke elementen werden in een droogdok gebouwd. Zij werden als caisson naar de plaats van de tunnel gesleept en daar afgezonken. De Maastunnel is de eerste onderwatertunnel die op deze manier werd gebouwd.Tunnel
De negen afgezonken tunneldelen hadden een lengte van 61,35 meter, een hoogte van 9 meter en een breedte van 25 meter. Na plaatsing op de bodem van de Maas spoot men zand onder en naast de tunnel. Dagelijks maken 75.000 motorvoertuigen en 5.000 tweewielers gebruik van de Maastunnel in Rotterdam.Krachtige vrouwen
Langs de roltrappen van de Maastunnel bracht men in 2025 een presentatie aan van veertig krachtige vrouwen die een belangrijke rol speelden in Rotterdam. De tentoonstelling werd geopend door burgemeester Carola Schouten. Tot de geëerde vrouwen behoren onder meer bestuurders, activisten, kunstenaars en zorgverleners.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. De Maastunnel in Rotterdam komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam
Rotterdam is een fascinerende stad. Toeristen voelen zich er meestal direct thuis en vervelen zich niet want de stad heeft veel interessants te bieden. De auteur Ruud van Capelleveen toont en vertelt in 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' over honderdvijftig plaatsen, personen en gebeurtenissen die belangrijk zijn voor de geschiedenis van de stad aan de Maas.Rotterdam
Geschiedenis
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


