Willemsspoortunnel in Rotterdam
Spoortunnel Nieuwe Maas

Foto Michielverbeek (CC BY-SA): Einde Willemsspoortunnel op de noordoever
De viersporige Willemsspoortunnel in het centrum van Rotterdam onder de Nieuwe Maas maakt deel uit van de spoorlijn tussen Rotterdam en Breda. De bouw van de Willemsspoortunnel duurde zes jaar. Het werd een kostbaar project. De bouw van de Willemsspoortunnel kostte 408 miljoen euro.Staatsplan
Nadat vooral door particulier initiatief enkele spoorlijnen in Nederland tot stand waren gebracht, besloot de overheid tot een versnelling van het proces om de economie en de handel te verbeteren. Op 18 augustus 1860 besloot de Staat tot de aanleg van een groot aantal spoorlijnen in Nederland. Doel hiervan was om de verbinding tussen belangrijkste steden en streken van Nederland te verbeteren. Hiertoe behoorde ook een verbinding tussen Breda en Rotterdam.Bouw
De Willemsspoortunnel verving het in 1877 geopende Luchtspoor dwars door het centrum van de havenstad over de Nieuwe Maas en de Koningshaven. De bruggen waren technisch aan vervanging toe. De monumentale hefbrug, De Hef, bleef na veel discussie staan. Ook bij het ontvouwen van de plannen voor de bouw van de spoortunnel was lang gediscussieerd.Kostbaar project
De aanleg van de Willemsspoortunnel was een kostbaar project. Uiteindelijk moest 408 miljoen euro geïnvesteerd worden. De spoorwegen vonden dat het een tunnel moest worden en dat deze Willemsspoortunnel vier sporen moest krijgen. De beperkte capaciteit van het tracé over het Luchtspoor had jaren voor problemen gezorgd bij de vaststelling van de dienstregeling. Daar wilden de spoorwegen van af.Tunnelbouw
De plannen voor de tunnelbouw werden begin 1984 goedgekeurd door het kabinet. Op 28 april 1987 sloeg Neelie Kroes, minister van Verkeer en Waterstaat, de eerste damwand. Bij de bouw van de tunnel werden verschillende bouwmethoden toegepast, waaronder de afzinkmethode, waarbij acht in een bouwdok bij Barendrecht gebouwde 125 meter lange elementen op de definitieve plaats werden afgezonken.Opening
De Willemsspoortunnel werd op 15 september 1993 geopend door koningin Beatrix. Dit deed ze door een zeventiende-eeuws kruikje in ontvangst te nemen op het ondergrondse station Blaak. Dit kruikje werd opgegraven tijdens het werk aan de tunnel. Enkele honderden genodigden, onder wie minister Hanja Maij-Weggen van Verkeer en Waterstaat, burgemeester Bram Peper van Rotterdam en president-directeur Rob den Besten van de NS, woonden de openingsshow bij met optredens van onder anderen Marco Bakker en het Rotte's Mannenkoor, schreef de Leeuwarder Courant.Metro
Tot het project hoorde ook de nieuwbouw van het ondergrondse Station Rotterdam Blaak. Het station op de noordoever werd ontworpen door architect Harry Reijnders. Dit station verving het gelijknamige bovengrondse station aan het Luchtspoor. Het station ging tevens dienst doen als overstapstation voor de Calandlijn van de Rotterdamse metro.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. De Willemsspoortunnel komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam
Rotterdam is een fascinerende stad. Toeristen voelen zich er meestal direct thuis en vervelen zich niet want de stad heeft veel interessants te bieden. De auteur Ruud van Capelleveen toont en vertelt in 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' over honderdvijftig plaatsen, personen en gebeurtenissen die belangrijk zijn voor de geschiedenis van de stad aan de Maas.Rotterdam
Geschiedenis
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


