Lijnbaan Rotterdam
Straat in Rotterdam

Foto Ralf Roletschek (CC BY): Lijnbaan Rotterdam
De Lijnbaan in Rotterdam was de eerste autovrije winkelstraat in Nederland. De winkelpromenade naar een ontwerp van architectenbureau Van den Broek en Bakema trok daardoor bij de opening op 9 oktober 1953 veel aandacht uit binnen- en buitenland. De Lijnbaan werd een begrip in Nederland.Touwslagerij
De naam van de straat herinnert nog aan de oude lijnbaan, die voor het bombardement in mei 1940 bestond. Deze straat lag iets naar het westen en werd genoemd naar de touwslagerij die daar tussen 1667 en 1845 was gevestigd. De overdekte touwslagerij werd gebouwd door de Rotterdamse koopman Jean Hennequin. De Lijnbaan uit 1953 kon later, na de afbraak van de laatste resten van het Coolsingelziekenhuis worden doorgetrokken naar de grote warenhuizen aan het Binnenwegplein. De Lijnbaan verbindt sindsdien het Weena-Zuid met het Binnenwegplein.Wederopbouw
De Rotterdamse gemeenteraad gaf in 1951 opdracht aan de architecten Van den Broek, Bakema en Van Gool om dit winkelcentrum te ontwerpen en te bouwen. Zij probeerden vanuit een moderne, rationele aanpak tot stadsvernieuwing te komen. Het winkelcentrum Lijnbaan was bedoeld voor middenstanders die niet over voldoende financiële middelen beschikten om zelf een pand te kopen. Zij konden een winkelpand huren op de Lijnbaan. De Lijnbaan is een van de mooie voorbeelden van de wederopbouw in Rotterdam. De straat is opgenomen op de lijst van rijksmonumenten.Uitnodigende winkelstraat
De Lijnbaan bestaat uit een brede promenade voor het publiek met aan beide zijden winkels. Deze winkels kregen hooguit één verdieping en waren niet meer dan acht meter hoog. De omringende hoogbouw in het centrum accentueert nu het lage winkelcomplex van de Lijnbaan. Zij werpen letterlijk hun schaduw over de winkelpromenade. Op de Lijnbaan plaatste men zitbanken, waar het winkelend publiek even kon uitblazen en zich kon vergapen aan de langs slenterende Rotterdammers. Er was ook ruimte voor terrasjes, kiosken en bloembakken. De Lijnbaan werd een gezellige en uitnodigende winkelstraat.Autoluw
De Lijnbaan werd internationaal vermaard. In de jaren vijftig en zestig kwamen stedenbouwers naar Rotterdam om te zien hoe de autoluwe Lijnbaan was opgenomen in het stratenplan. De Lijnbaan was modern wonder, waar de voetganger zich niet druk hoefde te maken over het verkeer. Het was niet de eerste winkelstraat in Europa die autovrij was gemaakt, maar wel een van de eerste nieuwe straten. Door de nauwe straten hadden enkele andere gemeenten al besloten om het autoverkeer te beperken. Zo werden in de Amsterdamse Kalverstraat nog tot 1970 beperkt auto's toegelaten.Winkelstraat
De Lijnbaan is misschien geen mondain uitgaanscentrum, maar men kan er overdag gezellig winkelen en in de avonduren een van de talrijke restaurants, cafés, theaters, bioscopen of de schouwburg bezoeken. De Lijnbaan is een van de bekendste winkelstraten van Rotterdam. U vindt er een bonte verzameling winkels en horecagelegenheden. Naast kleine speciaalzaken treft u er ook filialen aan van bekende landelijke winkelketens. In deze eeuw kreeg de Lijnbaan een opknapbeurt.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. De Lijnbaan in Rotterdam komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam

Rotterdam
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.