Waalhaven in Rotterdam
Haven aan de Nieuwe Maas

Foto Kees Trom (CC BY-SA): De Grand Canyon in de Waalhaven
De Waalhaven in Rotterdam werd aan het begin van de twintigste eeuw aangelegd in de polder Robbenoord en Plompert aan de zuidzijde van de Nieuwe Maas. Het besluit voor de aanleg werd op 13 juni 1907 genomen door de gemeenteraad van Rotterdam. Het was een ambitieus plan, want het was destijds het grootste gegraven havenbassin in de wereld.Aanleg Waalhaven
De gemeente begon direct met de onteigeningen in de polder Robbenoord en Plompert en men begon in 1907 ook direct met de eerste graafwerkzaamheden aan de zuidzijde van de Nieuwe Maas. Er moest enorm veel grond afgegraven worden. Aanvankelijk werd de grond naar het zuidelijke deel van Robbenoord en Plompert gebracht, naar de plek waar later het vliegveld Waalhaven en het tegenwoordige bedrijventerrein Waalhaven-Zuid zouden komen. Later werd de overtollige grond gebruikt voor de aanleg van het Kralingse Bos.Rotterdamse Droogdok Maatschappij
De Waalhaven in Rotterdam werd in vier fasen uitgevoerd. In 1930 vond de laatste grote uitbreiding plaats. Midden in de Waalhaven ontstond naast de vestiging van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) het dorp Heijplaat. De RDM bouwde tussen 1902 en 1996 355 schepen. De Rotterdamse Droogdok Maatschappij bouwde onder meer de schepen 'Rotterdam' (1956-1959) en 'Nieuw Amsterdam' (1936-1938) voor de Holland-Amerika Lijn. Daarnaast construeerde het bedrijf boorplatforms en andere bijzondere objecten zoals brugdelen voor de Lekbrug bij Vianen.Heijplaat
De arbeiders van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij woonden op loopafstand van hun werk in Heijplaat. Dit tuindorp ligt tussen de Eemhaven en de Waalhaven. U kunt Heijplaat vanaf het industrieterrein Waalhaven Zuid alleen bereiken via de Waalhavenweg. Heijplaat werd ontworpen door het architectenbureau van H.A.J. Baanders en Jan Baanders Sr. Het tuindorp vormde een gemeenschap met winkels, scholen, kerken en een feestzaal. De structuren van het dorp uit de jaren twintig zijn nog terug te vinden in het huidige Heijplaat.Smit Internationale
In de Waalhaven waren een groot aantal bekende scheepvaartbedrijven gevestigd, zoals Smit Internationale met de thuisbasis voor sleepboten. Smit Internationale richtte zich onder meer op sleepdiensten en de berging van wrakken bij scheepsongelukken. Aan de zuidzijde van Waalhaven bevonden zich de ligplaatsen voor binnenvaart. De Waalhaven deed tot het einde van de twintigste eeuw dienst als overslaghaven van massagoed en containers.Vliegveld
De naam Waalhaven werd ook gebruikt voor het vliegveld dat ten zuiden van deze haven werd aangelegd. Op 26 juli 1920 landde op Vliegveld Waalhaven het eerste vliegtuig uit Londen. Het vliegveld werd in de meidagen van 1940 ingenomen door Duitse parachutisten, waarna Nederlandse en Engelse vliegtuigen het vliegveld bombardeerden. Het terrein werd na de oorlog in gebruik genomen als bedrijventerrein. Het kreeg de naam Waalhaven-Zuid. Van het oorspronkelijke vliegveld is geen spoor meer te vinden.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. Waalhaven in Rotterdam komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam
 Rotterdam is een fascinerende stad. Toeristen voelen zich er meestal direct thuis en vervelen zich niet want de stad heeft veel interessants te bieden. De auteur Ruud van Capelleveen toont en vertelt in 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' over honderdvijftig plaatsen, personen en gebeurtenissen die belangrijk zijn voor de geschiedenis van de stad aan de Maas.
Rotterdam is een fascinerende stad. Toeristen voelen zich er meestal direct thuis en vervelen zich niet want de stad heeft veel interessants te bieden. De auteur Ruud van Capelleveen toont en vertelt in 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' over honderdvijftig plaatsen, personen en gebeurtenissen die belangrijk zijn voor de geschiedenis van de stad aan de Maas.Rotterdam
Geschiedenis
 Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


