Smit Internationale
Sleepdienst

Foto Kees Torn (CC BY-SA): De sleepboten Elbe en Steenbank
Smit Internationale werd in 1842 opgericht door Fop Smit (1777-1866). Het bedrijf dat grote bekendheid genoot op het gebied van sleepdiensten en de berging van scheepswrakken werd in 2010 overgenomen door Boskalis. Smit Internationale bleef wel onder eigen naam werken.Fop Smit
Fop Smit werd op 11 oktober 1777 in Alblasserdam geboren. Hij bouwde in 1838 zijn eerste schip. Dat was een in 1843 van de helling. Na enkele proefvaarten op de Maas werd deze sleepboot gestationeerd in Hellevoetsluis. Met deze sleepboot verleende hij diensten voor reders tussen Hellevoetsluis, Brouwershaven, Dordrecht en de Noordzee. Fop Smit breidde zijn vloot uit. Bij zijn overlijden in 1866 bestond de vloot uit acht radersleepboten. Daarnaast had hij in Hellevoetsluis kolenmagazijnen laten inrichten. Na zijn dood werd het werk voortgezet onder de naam L. Smit & Co.Murk Lels
Murk Lels (1823-1891) werd directeur. Hij had al een lange staat van dienst in de scheepvaart. Mels had in 1869 negen zeilschepen onder zijn beheer. Hij woonde in Alblasserdam in het Huis te Kinderdijk. Samen met anderen had hij in 1864 in Kanagawa in Japan de firma de Coningh, Carst & Lels opgericht. Hij had zijn geld ook andere investeringen gedaan. Zo was hij medeoprichter van de machinefabriek Diepeveen, Lels & Smit in Kinderdijk ne de koffieonderneming Bendo bij Banjoewangie. Net als zijn scheepvaartfirma verhuisde ook de machinefabriek later naar Rotterdam. Na zijn dood werd het huis betrokken door Pieter Lels (1865-1929). Men zegt dat het de gewoonte was dat een schip dat zijn huis passeerde een groet bracht met drie fluitsignalen. Pieter Lels verscheen dan voor het raam en zwaaide naar het schip.Nieuwe Waterweg
Na de aanleg van de Nieuwe Waterweg nam het belang van de haven van Rotterdam toe en daardoor groeide ook de sleepdienst Smit. Bovendien fuseerde Smit met concurrenten. Het hoofdkantoor van Smit werd van Alblasserdam naar de Westerkade in Rotterdam verplaatst. Het hoofdkantoor van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst werd gevestigd aan het Westplein. De vloot bestond in deze tijd uit negenenvijftig sleepboten. De gevolgen van de wereldcrisis die in oktober 1929 begon was ook in de haven van Rotterdam voelbaar, maar het bedrijf bleef vernieuwen. De in 1933 gebouwde motorsleepboot Zwarte Zee was jarenlang de sterkste en snelste zeesleepboot ter wereld.Smit-Lloyd
Na de Tweede Wereldoorlog werden de laatste stoomsleepboten vervangen door motorsleepboten. De Clyde was in 1957 de grootste en sterkste zeesleepboot. De laatste stoomsleepboot De Ebro strandde in januari 1958 op de Banjaard, een stelsel zandplaten dat zich in de Noordzee voor de Zeeuwse kust bevindt. In 1964 werd Smit-Lloyd opgericht. Dit bedrijf zou zich gaan bezighouden met de exploitatie van bevoorradingsschepen. Smit werd in 2010 overgenomen door Boskalis. Op 5 mei 2010 werd de beursnotering van Smit beëindigd.Smit Salvage
Onder de naam Smit Salvage werd de bergingsdienst uitgevoerd. Zij waren onder meer betrokken bij de berging van de Herald of Free Enterprise, de veerboot die in 1987 bij de haven van Zeebrugge kapseisde. Bij deze ramp verdronken 193 mensen. De berging van de Herald of Free Enterprise begon een maand na de ramp. Smit was ook betrokken bij de berging van de Russische onderzeeër Koersk in 2000 en het passagiersschip Costa Concordia in 2012. De Costa Concordia liep voor de Italiaanse kust van Isola der Giglio aan de grond en kapseisde. Smit begon met het verwijderen van de brandstof aan boord. Zij brachten ook de ligging van het schip in kaart. Uiteindelijk werd dit schip door de bergers Titan Salvage en Micoperi afgevoerd naar de sloper.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. Smit Internationale komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam

Rotterdam
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.