Station Westervoort
Station op spoordijk

Foto Ruud van Capelleveen: Station Westervoort
Westervoort kreeg in 1856 een station toen de spoorlijn tussen Arnhem en Duitsland in gebruik werd genomen. Dit eenvoudige stationsgebouwtje werd tot 1936 gebruikt door de Rhijnspoorweg en de Nederlandse Spoorwegen. Druk was het er toen niet. Het station in Westervoort was onrendabel en werd gesloten. Vervolgens passeerden de treinen vijfenzeventig jaar Westervoort zonder er te stoppen.Talud
Als u Westervoort bezoekt zult u zien dat de spoorlijn ten noorden van deze plaats de rivier de IJssel moet passeren. In 1856 lag een lage draaibrug over de IJssel, maar deze werd in 1901 vervangen door een hoge vaste brug. De spoorlijn kwam daardoor op een hoog talud te liggen, dat wel daalt, maar zich ter hoogte van het station nog op behoorlijke hoogte bevindt. Er moest een nieuw stationsgebouw komen. Dit iets grotere gebouw met een woning voor de stationschef deed tot 4 oktober 1936 dienst, toen Westervoort uit de dienstregeling werd geschrapt. Het stationsgebouw deed daarna nog dienst als klaslokaal en woning en werd in 1965 gesloopt.Syntus
De spoorverbinding tussen Winterswijk en Arnhem werd dankzij particulier initiatief een groot succes, maar de maatschappij die voor dit succes zorgde, Syntus, mocht haar werk niet voortzetten. Het bedrijf kwam in financiële problemen. Syntus werd overgenomen door het Franse vervoersbedrijf Keolis. De exploitatie van de spoorlijn tussen Arnhem en Winterswijk werd overgenomen door Arriva en Breng. Door het succes van de lijn en de groei die Westervoort in de tweede helft van de twintigste eeuw had meegemaakt werd opening van een station in Westervoort weer een reële optie.Nieuw station
Dankzij bemoeienis van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen (KAN) stopt de regionale trein sinds december 2011 weer in Westervoort. De kosten van het station, 2,8 miljoen euro, werden betaald door de stadsregio. Op de spoordijk bouwde men een moderne halteplaats. De nieuwbouw in Westervoort werd ontworpen door architect Paul van der Ree van Ingenieursbureau Movares. Hij ontwierp onder meer de fietsenparkeergarage Amsterdam Mahlerplein, de fietsenstalling in Dordrecht talloze bruggen over de Maas, de Waal, het Spaarne en andere waterwegen.Mavares
Het ingenieursbureau Mavares is in 1995 voortgekomen uit de Nederlandse Spoorwegen (NS). In de begintijd zorgden grote projecten als de Betuweroute en de hogesnelheidslijn voor snelle groei. In deze beginjaren werkte men onder de naam Holland Railconsult. In 2006 werd de naam gewijzigd in Movares. Deze naam bleef gehandhaafd nadat het ingenieursbureau in 2023 werd overgenomen door Innovus Smart Engineering.Rood sein bij Westervoort

Rood sein bij Westervoort
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de mooiste plaatsen en monumenten in Gelderland. Lees de interessante uitgave Gelderland: Geschiedenis en bezienswaardigheden om meer te weten te komen over de mooiste provincie van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Gelderland
Spoorwegen in Nederland
Geschiedenis van de Liemers
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.