Geschiedenis Station Groningen
Station Groningen

Foto Ruud van Capelleveen: Het stationsplein van Groningen
Als u in Groningen per trein arriveert is een betonnen stationsplein het eerste wat u ziet van de roemrijke universiteitsstad. Het is een troosteloosheid waar niets boven gaat. De Groningers tonen hier hun visie en visitekaartje van de stad. Het is een betonmassa waar niets meer kan en mag groeien. Het hoofdstation van Groningen staat bij het Verbindingskanaal aan de zuidkant van de binnenstad.Spoorwegknooppunt
Het huidige stationsgebouw is het derde station. Bij opening van de spoorlijn naar Leeuwarden in 1866 werd een noodgebouw in gebruik genomen. Groningen werd al snel belangrijker: er kwamen lijnen naar Winschoten - Nieuweschans (1868) en Meppel - Zwolle (1870). In 1872 bouwde men op de plaats van het huidige een nieuw station. In juni 1884 kwam de spoorlijn tussen Groningen en Delfzijl gereed. De verbinding met Roodeschool werd in augustus 1893 in gebruik genomen. Groningen was nu het belangrijkste spoorwegknooppunt in het noorden van Nederland.Isaac Gosschalk
Het huidige station van Groningen werd ontworpen door een Amsterdamse architect. Isaac Gosschalk (1838-1907) was een van de invloedrijkste architecten uit het laatste kwart van de negentiende eeuw. Dit kwam onder meer door zijn vele functies. Hij was voorzitter van de afdeling Amsterdam van de Maatschappij tot Bevordering der Bouwkunst, erelid van het Genootschap Architectura et Amicitia en het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap. Bovendien was hij van 1875 tot 1887 gemeenteraadslid in Amsterdam. Gosschalk raakte in opspraak. Hij zou zijn belangen als architect van de Amsterdamse gasfabrieken met zijn bestuursfunctie hebben vermengd. Hierdoor kreeg hij na 1883 vrijwel geen opdrachten meer in Amsterdam. De laatste jaren woonde hij in Brussel als journalist voor het nieuwsblad Het Vaderland.Rijksmonument
Isaac Gosschalk ontwierp het station van Groningen in een mengeling van renaissance- en gotische stijlelementen. Het station werd officieel op 16 april 1896 voltooid, maar een gevelsteen boven de ingang geeft vermeldt het jaartal 1895. In november 1975 werd het stationsgebouw aangemerkt als Rijksmonument. Het monumentenregister roemt met name de ingangshal: "De voor die tijd gebruikelijke hoge ingangshal in de diepterichting, thans door een verlaagd plafond aan het oog onttrokken, uitwendig nog kenbaar door het grote halve roosvenster; overigens in enige wacht- en restauratieruimten nog de oorspronkelijke aankleding."Restauratie
Het verlaagde plafond werd in 1999 bij een restauratie verwijderd. Het originele sierplafond van papier collé kon worden gerestaureerd. De bereikbaarheid van de perrons werd in 2010 verbeterd met een gelijkvloerse overgang van het tweede naar het derde perron. Hierdoor werden de sporen 4,5 en zes omgezet in kopsporen. Hierdoor is alleen spoor 7 nog een doorgaand perronspoor. In 2019 werd het station door reizigers op sociale media gekozen tot het mooiste station van Nederland.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over de geschiedenis en de cultuur van Nederland waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandSpoorwegen in Nederland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Geschiedenis
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


