Parkhaven Rotterdam
Stukgoedhaven

Foto Winfried Walta / Anefo (CC0): Binnenvaartschepen in de Parkhaven in 1964
De Parkhaven tussen het huidige Lloydkwartier en het Park in Rotterdam werd tussen 1890 en 1893 gegraven. De haven werd aan het begin van de twintigste eeuw ingericht voor de overslag van stukgoed. Deze bedrijvigheid is totaal verdwenen. In de woonwijk zijn vooral kleine bedrijven gevestigd.Overslagbedrijven
Aan de oostzijde van de Parkhaven stonden de loodsen van het overslagbedrijf Van Ommeren. Aan de westkant van de haven stond de door Wilhelm Müller opgerichte handels- en scheepvaartmaatschappij Müller & Co. Anton Kröller, de latere oprichter van het Kröller-Müller Museum in Otterlo, werd in 1889 directeur van deze maatschappij.Anton Kröller
Anton Kröller (1862-1941) was een kleurrijk figuur. Tijdens de Eerste Wereldoorlog maakte hij fortuin. Hij speelde onder meer een grote rol bij de oprichting van de Nederlandse Handels-Hoogeschool, de voorloper van de Erasmus Universiteit. In de jaren twintig ging het slechter. Voor het bedrijf Müller & Co kreeg hij hoge bankkredieten, maar om deze te krijgen moest hij met vervalste cijfers werken. Uiteindelijk werd hij in 1931 tot aftreden gedwongen.Zeehavenpolitie
Ook de Zeehavenpolitie had een kantoor aan de Parkhaven. Dit pand aan de noordzijde werd in 1911 in gebruik genomen. De Zeehavenpolitie was in 1895 opgericht na een reeks klachten van Rotterdamse cargadoors, want in de haven werd veel gestolen. De oprichting van de Rivierpolitie, de voorloper van de Zeehavenpolitie, gebeurde op initiatief van hoofdcommissaris willem Voormolen (1856-1909). Het pand aan de Sint Jobsweg 6 wordt nog altijd gebruikt door de Zeehavenpolitie. Het gebouw werd enkele keren verbouwd en het politiebureau werd uitgebreid met nieuwe kantoorruimte, want het is steeds drukker geworden in de Rotterdamse haven.Veranderingen
Na de bouw van de Parksluizen in 1933 werd de Parkhaven een verbindingsroute tussen de Nieuwe Maas en de Delfshavense Schie. De stukgoedoverslag van Van Ommeren verdween in 1960. Op het vrijgekomen terrein bouwde men ter gelegenheid van de Floriade de Euromast. Deze hoge toren is nog altijd beeldbepalend en een teken van vooruitgang voor Rotterdam. De Euromast is de hoogste uitkijktoren van Nederland. Met een draaiende lift wordt u naar de top op 185 meter hoogte gebracht. U kunt genieten van een spectaculair uitzicht op Rotterdam en omgeving.Herinrichting
Later vertrok ook Müller & Co uit de Parkhaven. Op de plek van dit kantoor bouwde men het Lloydkwartier. De Parkhaven wordt nu gebruikt door schepen die er hun vaste ligplaats hebben, waaronder het partyschip De Brandaris en de Pannenkoekenboot. Het gebied werd heringericht. Als u nu in de wijk bent ziet u veel nieuwbouw.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. De Parkhaven in Rotterdam komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam
 Rotterdam is een fascinerende stad. Toeristen voelen zich er meestal direct thuis en vervelen zich niet want de stad heeft veel interessants te bieden. De auteur Ruud van Capelleveen toont en vertelt in 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' over honderdvijftig plaatsen, personen en gebeurtenissen die belangrijk zijn voor de geschiedenis van de stad aan de Maas.
Rotterdam is een fascinerende stad. Toeristen voelen zich er meestal direct thuis en vervelen zich niet want de stad heeft veel interessants te bieden. De auteur Ruud van Capelleveen toont en vertelt in 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' over honderdvijftig plaatsen, personen en gebeurtenissen die belangrijk zijn voor de geschiedenis van de stad aan de Maas.Rotterdam
Geschiedenis
 Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


