Parksluizen in Rotterdam
Tussen Parkhaven en Coolhaven

Foto Cathrotterdam (CC BY-SA): Parksluizen in Rotterdam
Tussen de Parkhaven en de Coolhaven in Rotterdam liggen de Parksluizen. De twee schutsluizen werden in 1933 in gebruik genomen. De Parksluizen hebben sinds 2009 de status van rijksmonument. Het complex bestaat uit een grote sluis voor de beroepsvaart en een kleinere sluis, die vooral door de recreatievaart wordt gebruikt.Gemeentewerken
De Parksluizen aan de Westzeedijk werden ontworpen door ingenieur C. Franx en architect Bastiaan van der Lecq. Zij waren destijds beiden in dienst bij de afdeling Gemeentewerken van de stad Rotterdam. Tot het complex behoort ook de Parkhavenbrug. Deze brug aan de zuidzijde van de sluizen is voorzien van gemetselde hoekpijlers met granieten bekroningen.Segmentschuiven
De kleine sluis is bijzonder vanwege de segmentschuiven. Het is de eerste toepassing van het door J.F.W. Burky ontworpen afsluitmiddel. De twee stalen segmentschuiven draaien om twee vaste assen. Op de bodem zorgt een aanslagbalk op de onderzijde van de schuiven voor de afdichting, schreef de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. De grote sluis werd voorzien van een roldeur. "De schuttijd in de kleine sluis wordt op vijftien minuten geschat, tegenover een half uur in de grote sluis," schreef De Ingenieur in mei 1931.Parkhaven
De Parkhaven werd tussen 1890 en 1893 gegraven. De haven werd destijds ingericht voor de overslag van stukgoed. Deze overslag vond vooral aan de oostzijde van de haven plaats. Daar stonden de loodsen van de rederij Van Ommeren. In de tijd dat de Parkhaven in gebruik genomen werd gaf Philippus van Ommeren (1861-1945) leiding aan het bedrijf. Hij was vanaf 1908 ook vicevoorzitter van de Kamer van Koophandel te Rotterdam. Aan de oostzijde van de Parkhaven staat tegenwoordig de Euromast.Coolhaven
De Coolhavenwerd in 1922 gegraven als nieuwe verbinding tussen de Delfshavense Schie en de Nieuwe Maas. De Coolhaven werd in het verleden vooral veel gebruikt door zand- en grindschapen die over dit water uit en naar Delft en Den Haag voeren. Ten noorden van de haven ligt het metrostation Coolhaven. Dit ondergrondse station werd in mei 1982 geopend. Het station ligt onder de kruising van de Rochussenstraat en de Heemraadssingel.
Bezoek
Als u de Parksluizen, de Parkhaven en de Coolhaven bezoekt kunt u ook de Pieter de Hoochbrug uit 1932 gaan bekijken. De Pieter de Hoochbrug is een dubbele basculebrug vernoemd naar de Rotterdamse kunstenaar Pieter de Hooch. Reizigers die met de metro komen kunnen uitstappen bij het metrostation Coolhaven.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. De Parksluizen in Rotterdam komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam

Rotterdam
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.