Den Haag Staatsspoor
Verdwenen station

Foto Pete Meijer (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed): Den Haag Staatsspoor in 1970
Station Den Haag Staatsspoor stond aan de Rijnstraat in Den Haag. Het stationsgebouw werd op 1 mei 1870 geopend en bleef tot 1973 in gebruik. Het 103 jaar oude station werd afgebroken voor de realisatie van een deel van station Den Haag Centraal. Dit kopstation kwam in 1975 gereed en stond deels op het terrein waar Den Haag Staatsspoor stond.Afbraak
Den Haag Staatsspoor werd op 29 september 1973 gesloten. Het station stond ongeveer op de plaats waar tegenwoordig Den Haag Centraal staat. Een klein deel is behouden gebleven. De koninklijke wachtkamer werd later herbouwd in het Nederlands Spoormuseum in Utrecht. Zoals de journalist A. Dalen Gilhuys zo treffend schreef in NRC Handelsblad dateerde Staatsspoor nog uit de tijd dat koeien het herkauwen even staakten wanneer er een trein passeerde. Het 103 jaar oude station werd afgebroken.Aaldert Willem van Erkel
Staatsspoor werd in 1870 gebouwd naar een ontwerp van de Nederlandse architect Aaldert Willem van Erkel (1839-1877). Hij werd niet zo oud. Van Erkel overleed volgens zijn broer "na een langdurig lijden." Ook zijn belangrijkste creaties zijn verdwenen. Behalve Station Den Haag Staatsspoor (1870) werd ook Station Arnhem (1865-1869) gesloopt. Het station in Arnhem werd tijdens de Tweede Wereldoorlog verwoest.Kopstation
Hoewel het stationsgebouw aan het einde van de spoorlijn stond, werd het niet als kopstation gebouwd. Het stationsgebouw stond aan de zijkant langs het spoor. De spoormaatschappij wilde de mogelijkheid openhouden om de lijn later te verlengen naar Scheveningen. Dit spoortraject werd echter nooit aangelegd.Verbinding
Aanvankelijk waren de twee stations in Den Haag niet met elkaar verbonden. De verbinding tussen Staatsspoor en Holland Spoor werd in juli 1871 geopend. Hiermee werden de sporen van de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) en de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) voor het eerst met elkaar verbonden, maar deze verbinding werd alleen gebruikt voor het goederenvervoer. Pas na de aanleg van Station Den Haag CS konden de reizigers over het spoor naar Holland Spoor reizen.Centraal Station
In 1970 werd begonnen met de bouw van het Centraal Station. Tijdens deze werkzaamheden bleef het naastgelegen Staatspoor open. Hierdoor konden de reizigers van en naar Den Haag nog gewoon gebruik maken van de spoorlijn naar Gouda en Utrecht. In september konden de eerste perrons van het nieuwe Centraal Station in gebruik genomen en werd Staasspoor overbodig. Het station werd op 29 september 1973 gesloten. Eind 1973 werd begonnen met de sloop van dit oude station.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over de geschiedenis en de cultuur van Nederland waar u echt iets aan heeft. Meer over de geschiedenis van de stad Den Haag is te vinden in Den Haag: Geschiedenis en wetenswaardigheden. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland. Den Haag Staatsspoor komt ook voor in onze interessante uitgave over Den Haag.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandSpoorwegen in Nederland
Den Haag
Geschiedenis Zuid-Holland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Den Haag
Als u meer wilt weten over Den Haag is de uitgave van Ruud van Capelleveen een aanrader. Aan de hand van honderdvijftig onderwerpen komt u veel te weten over de geschiedenis, de wetenswaardigheden, de fraaiste monumenten en de interessantste reisdoelen. Ook liefhebbers die de stad goed menen te kennen zullen verrast worden door de wetenswaardigheden die de auteur aanreikt.Den Haag
Geschiedenis Nederland
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


