Station Den Haag Centraal
Kopstation

Foto Steven Lek (CC BY-SA): Station Den Haag Centraal
Den Haag heeft het grootste kopstation van Nederland. Op de twaalf sporen van Den Haag Centraal kunnen de treinen niet verder rijden. De trein kan het station alleen verlaten in de richting waarin de trein binnenkwam. Station Den Haag Centraal werd op 28 mei 1976 officieel geopend door prinses Beatrix en prins Claus. Het station werd in recente jaren ingrijpend verbouwd.Bouwproject
Het vernieuwde Station Den Haag Centraal werd op 1 februari 2016 door staatssecretaris Sharon Dijksma en burgemeester Jozias van Aartsen geopend. ProRail, NS en de gemeente Den Haag werkten samen aan de realisatie van het bouwproject. Den Haag Centraal werd verbouwd vanwege de komst van RandstadRail en omdat het aantal reizigers sterk was toegenomen. Het station wordt tegenwoordig dagelijks door gemiddeld 250.000 mensen bezocht.Glas en staal
Het station kreeg bij deze verbouwing vier gelijkwaardige ingangen met een transparant uiterlijk en een opvallende dakconstructie van glas en staal. In de stationshal treft u een groot aantal winkels en restaurants aan. Ook de directe omgeving van het station werd bij deze renovatie aangepakt. Boven de treinsporen bouwde men een groot busplatform en het metro- en tramstation van HTM, de maatschappij die het openbaar vervoer met tram en bus in Den Haag en omgeving exploiteert. Daarnaast zijn er tramhaltes op straatniveau aan de zuidzijde van de stationshal.Geschiedenis
Station Den Haag Centraal ligt niet ver van de plaats waar sinds 1870 station Den Haag Staatsspoor stond. Dit station was het eindpunt van de spoorlijn tussen Den Haag en Utrecht. Deze spoorverbinding werd tot 1890 geëxploiteerd werd door de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS). Vanaf 1890 waren de spoorlijn en het station van de Staatsspoorwegen (SS). De naam van het station werd toen dan ook veranderd in Den Haag SS. Het stationsgebouw van Aaldert Willem van Erkel werd gesloopt toen Station Den Haag Centraal in 1973 in gebruik werd genomen.Koen van der Gaast
Men heeft nog overwogen om het nieuwe station op de plek van Den Haag Hollands Spoor (HS) te bouwen, maar de gemeente Den Haag wilde het station dichter bij het centrum. Men besloot het Centraal Station van architect Koen van der Gaast te bouwen op de plek van Den Haag SS. De kosten werden geraamd op 190 miljoen gulden. Naast het station werd ook het winkel- en kantorencentrum Babylon gebouwd.Opening
In september 1973 was de bouw ver genoeg gevorderd om het station in gebruik te nemen. Minister van Verkeer en Waterstaat Tjerk Westerterp en burgemeester Victor Marijnen openden Station Den Haag Centraal. Het station werd later verbonden met Den Haag Laan van NOI (1975) en Den Haag HS (1976).PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over de geschiedenis en de cultuur van Nederland waar u echt iets aan heeft. Meer over de geschiedenis van de stad Den Haag is te vinden in Den Haag: Geschiedenis en wetenswaardigheden. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland. Station Den Haag Centraal komt ook voor in onze interessante uitgave over Den Haag.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandDen Haag
Geschiedenis Zuid-Holland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Den Haag
Als u meer wilt weten over Den Haag is de uitgave van Ruud van Capelleveen een aanrader. Aan de hand van honderdvijftig onderwerpen komt u veel te weten over de geschiedenis, de wetenswaardigheden, de fraaiste monumenten en de interessantste reisdoelen. Ook liefhebbers die de stad goed menen te kennen zullen verrast worden door de wetenswaardigheden die de auteur aanreikt.Den Haag
Geschiedenis Nederland
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


