Centraal Station Arnhem van Ben van Berkel
Centraal Station Arnhem

Foto Ruud van Capelleveen: Centraal Station Arnhem
Het eerste stationsgebouw in Arnhem kwam in 1845 gereed. Op 14 mei 1845 vertrok de eerste trein van de Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij uit Arnhem. Dit eerste stationsgebouwtje werd al snel te klein. In 1867 begon men aan de bouw van het station dat tot 1954 dienst zou doen. Het door H.G.J. Schelling gebouwde station gaf Arnhem na de Tweede Wereldoorlog een modern aanzicht. Aan het einde van de twintigste voldeed het station niet meer, vond de Gemeente Arnhem. Ben van Berkel maakte een nieuw ontwerp.Ben van Berkel

Foto Ruud van Capelleveen: Centraal Station Arnhem van Ben van Berkel
Ben van Berkel studeerde aan de Rietveld Academie in Amsterdam en daarna aan de Architectural Association in Londen. In 1998 richtte hij met Caroline Bos het architectenbureau UNStudio op, waarin hij een groot aantal specialisten in architectuur, stedenbouw en infrastructuur samenbracht.Comfort, licht en ruimte zijn de kenmerken van architect Ben van Berkel. Hij maakte naam met de Erasmusbrug in Rotterdam, het theater Agora in Lelystad en het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart.
Hoogteverschillen

Foto Ruud van Capelleveen: Lift op perron Centraal Station Arnhem
Ben van Berkel gebruikte de natuurlijke hoogteverschillen van het stationsgebied in Arnhem. Het stationsproject in Arnhem liep veel vertraging op. Herhaaldelijk moest het budget aangepast worden. In juli 2011 werd de nieuwe perrontunnel geopend. Ook de perrons waren inmiddels klaar. Aan de stationshal werd nog een paar jaar gewerkt.Patrick Buck, directeur projecten van ProRail: "Na de aanpassingen van de sporen in Arnhem, waardoor er meer en gemakkelijker treinverkeer mogelijk is, ben ik verheugd dat we nu met de bouw van de stationshal een volgende stap kunnen zetten. Zo krijgen de reizigers de ruimte en comfort die dit nationale en internationale spoorknooppunt verdient."
Modern aanzien

Foto Ruud van Capelleveen: Rood sein in Arnhem
"Station Arnhem wordt afgebouwd zonder dat het de Arnhemse belastingbetaler meer geld kost," zei wethouder Gerrie Elfrink. "Het is goed dat het station eindelijk af komt. Door de nieuwe perrontunnel kunnen reizigers sinds een jaar weer meteen naar de trein. Met de komst van de stationshal kan iedereen snel op- en overstappen op elk vervoermiddel. Voor ons, reizigers, is het belangrijk dat wij straks weer gebruik kunnen maken van een compleet station Arnhem Centraal."Centraal Station Arnhem

Foto Ruud van Capelleveen: Centraal Station Arnhem
In een interview in Trouw op 30 april 2011 confronteerde journalist Benny de Lange architect Ben van Berkel met het stationsplan in Arnhem, "dat veel vertraging heeft opgelopen, naar verluidt omdat uw ontwerp eigenlijk te ingewikkeld is, en ook niet uitvoerbaar binnen het budget." Ben van Berkel verschoof de schuld: "Die vertraging is vooral veroorzaakt doordat het zo'n politiek beladen locatie is, waar ook nog eens een groot aantal partijen belangen heeft. En als je kijkt naar andere grote stationsprojecten in Nederland, moet je constateren dat die ook zeer traag verlopen."Opening
De nieuwe stationshal werd uiteindelijk op 19 november 2015 geopend. De ontwerper, de bouwers en de opdrachtgever kregen veel lof. Het nieuwe Centraal Station van Arnhem won in 2015 de Nationale Betonprijs. In 2016 werd de internationale architectuurprijs Architizer A+ aan het station toegekend in de categorie bus- en treinstations. Ook de internationale European Concrete Award 2016 ging naar het station in Arnhem. Bovendien, niet onbelangrijk, was men in Arnhem goed te spreken over de creatie van Ben van Berkel. Het Centraal Station werd geëerd met de Heuvelinkprijs voor het beste nieuwbouwproject in Arnhem. Het lange wachten werd beloond.Gerelateerd
Lees ook onze interessante uitgave over de geschiedenis van Arnhem. Het huidige station van Groningen werd ontworpen door de Amsterdamse architect Isaac Gosschalk. Wist u dat het Station Schiphol Airport een van de meest door buitenlanders gebruikte stations van Nederland is?PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem en andere plaatsen in Gelderland. Lees Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden als u meer wilt weten over de geschiedenis van de stad Arnhem. Arnhem komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Gelderland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGelderland
Arnhem
Spoorwegen in Nederland
Geschiedenis Arnhem
Arnhem is de stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog de speerpunt vormde tijdens Operatie Market Garden. Hierbij bleek de verovering van de Rijnbrug in het centrum van Arnhem 'een brug te ver'. De Slag om Arnhem en de gevolgen hiervan ontbreken natuurlijk niet in deze uitgave. Arnhem heeft echter veel meer te bieden, dan enkel oorlogsherinneringen. De stad speelde al een belangrijke rol in de vijftiende eeuw.Geschiedenis Extra #5 (Arnhem)
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem
Met deze goed geïllustreerde uitgave over Arnhem hoeft u zich niet te vervelen. In 'Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden' van Ruud van Capelleveen staat veel informatie die ook Arnhemmers zal interesseren. Arnhem is de stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog de speerpunt vormde tijdens Operatie Market Garden. Hierbij bleek de verovering van de Rijnbrug in het centrum van Arnhem 'een brug te ver'. De Slag om Arnhem en de gevolgen hiervan ontbreken natuurlijk niet in deze uitgave.Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Geschiedenis Nederland
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


