Spoorlijn Arnhem-Zutphen in Velp in 2003
Tekst: Ben Hendriks en Ruud van Capelleveen
Auteur van Door de Nederlandse Geschiedenis en Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Auteur van Door de Nederlandse Geschiedenis en Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Spoorlijn door Velp
De aanleg van de spoorlijn van Arnhem naar Zutphen kwam gereed in 1865. Van het begin af was er in Velp een stationsgebouw. Aan de westkant van het dorp was er vroeger zelfs enige tijd een tweede station! En er waren uiteraard diverse overwegen. In de loop der tijd werden nieuwe overwegen aangelegd in verband met de uitbreiding van het dorp, maar er werden er ook verschillende opgeheven.
Overwegen in Velp
De overwegen die er nu nog zijn - en ook daar wordt nog aan geknaagd - zijn, van west naar oost, de volgende:Rozenhagelaan
De spoorlijn Arnhem-Zutphen begint met een lichte bocht van Arnhemse gebied komend, in Velp bij de A12. Rechts bevindt zich een woest met struiken begroeid gebied, links kijken we onder meer tegen het park van de villa Rozenhage. Vervolgens vinden we links langs de spoorlijn de Rozenhagelaan en aan de zuidkant begint de Zuider Parallelweg haar eerste deel tot de overweg Nordlaan/Larensteinselaan.Noorder Parallelweg
Na de overweg Nordlaan / Larensteinselaan begint aan de noordzijde de Noorder Parallelweg langs de spoorlijn te lopen en aan de zuidzijde zet de Zuider Parallelweg haar loop voort. We komen dan bij de overweg Ommershofselaan / Alexanderstraat.Emmastraat
Aan het einde van de beide Parallelwegen vinden we de altijd drukke overweg van de Emmastraat met in het verlengde daarvan de Schoolstraat.President Kennedylaan
Kort daarop is er de nog drukkere overweg van de President Kennedylaan. Tussen deze beide overwegen is er alleen een parallelweg aan de zuidzijde, de Brugweg, die zich voortzet tot de volgende overweg, die van de Stationsstraat/Kerkstraat.Stationsstraat
Na de overweg van de Stationsstraat / Kerkstraat ligt aan de noordzijde van de spoorlijn, aan het Stationsplein, het stationsgebouwtje van Velp. Aan beide zijden van de spoorlijn liggen perrons, voor beide richtingen één, Arnhem of Zutphen.Station
Aan de noordzijde van de spoorlijn ligt het Stationsplein aan de westzijde en de Biljoenseweg aan de oostzijde. Deze weg maakte vroeger met de Van Spaenallee deel uit van de toegangsweg naar kasteel Biljoen.Aan de zuidzijde loopt de Kastanjelaan parallel aan de spoorlijn.
Gasthuislaan
Ten oosten van het Velpse station liggen nog twee officiële overwegen, die van de A.G. Hofkeslaan / Gasthuislaan en die van Biljoen.Daarna komt dan nog een overgang, die alleen bedoeld is voor de bewoners van de Elzenhof, een boerderij ten noordwesten van kasteel Biljoen. Deze overgang is niet toegankelijk voor anderen.
Richting Zutphen
Vanaf de overweg A.G. Hofkeslaan / Gasthuislaan liggen er verder naar het oosten geen parallelwegen meer langs de spoorlijn.Parallelel, maar dan op meer dan honderd meter afstand van de Zutphensestraatweg, verdwijnt de spoorlijn vervolgens naar het oosten in het Worth-Rhedense broek onder het viaduct van de N785, de toeleidingsweg van de Zutphensestraatweg naar de IJsselweg, de A348.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de monumenten in de prachtige dorpen en steden van Gelderland. Lees Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden als u meer wilt weten over de geschiedenis van Arnhem.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Arnhem
Onze uitgave over Arnhem is zeer geschikt voor lezers die interesse hebben voor geschiedenis. De belangrijkste gebouwen en historische plekken staan vermeld. U komt veel te weten over de geschiedenis van de stad die sinds de Tweede Wereldoorlog bezocht werd door oud-strijders en een populaire bestemming vormt voor hen die met eigen ogen willen zien waar de Slag om Arnhem zich afspeelde.Lees Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden als u meer wilt weten over de geschiedenis van Arnhem.
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem
Met deze goed geïllustreerde uitgave over Arnhem hoeft u zich niet te vervelen. In 'Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden' van Ruud van Capelleveen staat veel informatie die ook Arnhemmers zal interesseren. Arnhem is de stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog de speerpunt vormde tijdens Operatie Market Garden. Hierbij bleek de verovering van de Rijnbrug in het centrum van Arnhem 'een brug te ver'. De Slag om Arnhem en de gevolgen hiervan ontbreken natuurlijk niet in deze uitgave.Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland
Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.

