Markante plek in Velp

De spoorlijn van
Arnhem naar Zutphen werd aangelegd in 1865. Toen werd ook een karakteristiek stationsgebouwtje gebouwd, zoals die overal in het land verschenen. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog moest alles worden vernieuwd en daarom sneuvelde ook in 1973 dit fraaie stationnetje.
Kaartverkoop

Er kwam een modern plaatskaartengebouwtje voor in de plaats, waar inmiddels geen abonnementen en andere meerdaagse vervoerskaarten meer gekocht konden worden, want daarvoor moest je naar het
postkantoor aan de Hoofdstraat. Hiervoor in de plaats kwam later een kaartautomaat, zoals ze op alle stations in Nederland installeerden.
Stationsstraat

Het station staat, hoe kan het anders, aan het
Stationsplein. Er is echter ook nog een
Stationsstraat, die zich aan het westelijke einde van het Stationsplein bevindt, maar verder geen directe binding met het station heeft.
Geschiedenis
Het eerste station van Velp werd geopend op 2 februari 1865 na het gereedkomen van de spoorlijn tussen Arnhem en Zutphen. Het oorspronkelijke stationsgebouw was een standaard stationsgebouw van het type SS 'vijfde klasse'. De stations voor de door de Nederlandse staat aangelegde spoorlijnen werden tussen 1860 en 1890 ontworpen door de ingenieur Karel Hendrik van Brederode.
Standaardstation

Velp was geen belangrijke plaats in de negentiende eeuw en kreeg daarom een station in de laagste klasse. Het standaardstation in deze klasse bestond uit een middendeel met twee korte vleugels. Bij de bevrijding van Nederland in 1945 liep het station in Velp schade op, maar dit kon hersteld worden. Het karakteristieke station werd pas in 1973 afgebroken, toen het werd vervangen door een eenvoudig glazen wachtlokaal.
Wachtlokaal

Op het station in Velp werden tot 1982 geen treinkaartjes verkocht. De treinreiziger diende zijn kaartje bij de conducteur in de trein kopen. Het wachtlokaal werd in 1982 vervangen door een strak en sober stationsgebouw naar een ontwerp van Cees Douma. Het loket is in latere jaren gesloten. Op het station staat nu een kaartautomaat.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze
gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de monumenten in de prachtige dorpen en steden van Gelderland. Lees
Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden als u meer wilt weten over de geschiedenis van Arnhem.
Ontvang elke werkdag
gratis geschiedenis per e-mail
Arnhem

Onze uitgave over Arnhem is zeer geschikt voor lezers die interesse hebben voor geschiedenis. De belangrijkste gebouwen en historische plekken staan vermeld. U komt veel te weten over de geschiedenis van de stad die sinds de Tweede Wereldoorlog bezocht werd door oud-strijders en een populaire bestemming vormt voor hen die met eigen ogen willen zien waar de Slag om Arnhem zich afspeelde.
Lees
Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden als u meer wilt weten over de geschiedenis van Arnhem.
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis Nederland
Leestip
Geschiedenis Arnhem

Met deze goed geïllustreerde uitgave over Arnhem hoeft u zich niet te vervelen. In 'Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden' van Ruud van Capelleveen staat veel informatie die ook Arnhemmers zal interesseren. Arnhem is de stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog de speerpunt vormde tijdens Operatie Market Garden. Hierbij bleek de verovering van de Rijnbrug in het centrum van Arnhem 'een brug te ver'. De Slag om Arnhem en de gevolgen hiervan ontbreken natuurlijk niet in deze uitgave.
Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland

Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.
Bezienswaardigheden in Gelderland