Wolvega
Hayo van Wolvega

Foto Pimvantend (CC BY-SA): Drafsportlaan 2 in Wolvega
Wolvega werd in 1218 voor het eerst genoemd als Wolwagham. In het gemeentehuis herinnert een glas-in-loodraam aan de ridder Hayo van Wolvega. Hij zou tijdens de Vijfde Kruistocht het beleg van de Egyptische havenstad Damiate hebben meegemaakt en daar de vijandelijke vaandeldrager hebben neergeslagen.Nieuwe Aanleg
Deze plaats in Friesland bleef lang een klein dorp, waar vooral landarbeiders en kleine zelfstandigen woonden. Aan het begin van de negentiende eeuw woonden 1270 mensen in Wolvega. Veel werk was er niet. Het park de Nieuwe Aanleg naar een ontwerp van tuinarchitect Lucas Pieters Roodbaard werd in 1839 gerealiseerd als werkverschaffingsproject op de plaats waar het galgenveld van Wolvega lag. Roodbaard schiep een park in Engelse landschapsstijl met slingerpaden en fraaie vijvers.Groei
Toch werd door sommigen in Wolvega goed verdiend. De statige buitenhuizen met de parkachtige tuinen getuigen hiervan. De aanleg van de rijksweg en de spoorlijn tussen Zwolle en Leeuwarden zorgden voor enige groei. Het stationsgebouw uit 1865 werd ontworpen door architect Karel Hendrik van Brederode. Hij was ook verantwoordelijk voor het belangrijker en dus fraaiere station in Leeuwarden.Windlust
In 1888 bouwde men de korenmolen Windlust. Windlust wordt de hoogste molen van Nederland genoemd en bepaalt het beeld van het dorp. In deze stellingmolen bracht men de oudheidkamer van Wolvega onder, maar dit museum verhuisde later naar de voormalige burgemeesterswoning aan de Hoofdstraat Oost bij het Griffieoenpark.Huize Lindenoord
Huize Lindenoord kwam in de zeventiende eeuw in het bezit van Ernst van Haren. Hij was grietman van Weststellingwerf. Na een brand in 1776 werd het huis in 1780 herbouwd in Lodewijk XVI-stijl. Het pand kwam in 1939 in het bezit van de gemeente Weststellingwerf. De gemeente verkocht het rijksmonument in 2023 aan chef-kok Jan Smink en zijn partner Anne Smink die er een hoogwaardig restaurant wilden vestigen.Station Wolvega
Het spoorwegstation van Wolvega werd gebouwd onder regie van Rijkswaterstaat en wordt daarom ook wel aangeduid als waterstaatstation. Het was een stationsgebouw in de vierde klasse van architect Karel Hendrik van Brederode. Het station werd in 1868 in gebruik genomen. Het stationsgebouw werd in de jaren negentig van de twintigste eeuw gerestaureerd door architect Peter Kilsdonk.Bestuur
Wolvega ligt in de provincie Friesland. Wolvega is de hoofdplaats van de gemeente Weststellingwerf. Weststellingwerf bestaat uit de dorpen Blesdijke, Boijl, De Blesse, De Hoeve, Langelille, Munnekeburen, Nijeholtpade, Nijeholtwolde, Nijelamer, Nijetrijne, Noordwolde, Noordwolde-Zuid, Oldeholtpade, Oldeholtwolde, Oldelamer, Oldetrijne, Oosterstreek, Peperga, Scherpenzeel, Slijkenburg, Sonnega, Spanga, Steggerda, Ter Idzard, Vinkega, Willemsoord (gedeeltelijk), Wolvega en Zandhuizen.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over de geschiedenis en de cultuur van Nederland waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Friesland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.