Wagenwerkplaats Amersfoort
Reparatiewerkplaats voor spoorwagons

Dick Bos (CC BY-SA): Rijtuigloods van Wagenwerkplaats Amersfoort
De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) richtte in 1904 in Amersfoort een bedrijf in voor het herstellen van spoorwegmateriaal. De werkplaats ging in 1938 over naar de Nederlandse Spoorwegen en was tot 2000 in gebruik. Wagenwerkplaats Amersfoort kreeg bescherming als rijksmonument en men ging op zoek naar nieuwe bestemmingen voor het terrein en de gebouwen.Spoorwegknooppunt
De Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) legde in 1863 de verbinding van Utrecht naar Hattem aan en kreeg Amersfoort een station aan deze spoorlijn. De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij legde in 1874 de Oosterspoorweg aan tussen Amsterdam en Zutphen. Amersfoort werd hierdoor een belangrijk spoorwegknooppunt. Op 1 augustus 1901 nam men een nieuw station in gebruik op de plaats waar het station van Amersfoort zich nog altijd bevindt.Wagenwerkplaats
De HSM kreeg behoefte aan een gespecialiseerde wagenmakerij voor goederenwagons. De bestaande Hoofdwerkplaats Haarlem werd te klein door de uitbreiding van het spoorwegnet en de intensivering van het vervoer. De keus viel op Amersfoort. De Wagenwerkplaats Amersfoort werd op 1 maart 1904 in gebruik genomen. De werkplaats werd vier jaar later al uitgebreid en was vanaf 1930 de grootste van ons land. Elke vier jaar werden hier alle goederenwagons van de Nederlandse Spoorwegen nagekeken en indien nodig gerepareerd.Arbeidsomstandigheden
Tot ver na de oorlog waren de werkomstandigheden erg slecht en ook voor die tijd ouderwets. De werkplaats zag vaak blauw van de dampen en het lawaai van het inslaan van de duizenden klinknagels was oorverdovend, schreef de conservator van Museum Flehite in 2013. In 1950 werkten er ruim 630 mensen. De Wagenwerkplaats veranderde langzaam en ontwikkelde zich later tot een van de modernste van Europa. Toch kon sluiting niet voorkomen worden. De Wagenwerkplaats werd in 2000 gesloten.Nieuwe bestemming
De leegstaande panden van de Wagenwerkplaats in Amersfoort werden gekraakt. De krakers ontwikkelden er bijzondere projecten. Op initiatief van buurtbewoners werden de gebouwen van de Wagenwerkplaats tot industrieel erfgoed verklaard en begon men met de ontwikkeling het gebied met behoud van de historische panden.Rijksmonument
De belangrijkste gebouwen op de wagenwerkplaats in Amersfoort zijn het hoofdgebouw, de rijtuigenloods, de houtloodsen, de magazijnen, het gebouw van de medische dienst, het trafogebouw, het ketelhuis, de wielendraaierij, de verensmederij, de laswerkplaats en de portiersloge. De Wagenwerkplaats in Amersfoort werd in 2007 aangewezen als rijksmonument.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over de geschiedenis en de cultuur van Nederland waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandSpoorwegen in Nederland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.