Station Middelburg
Zeeuwse Lijn

Foto Ruud van Capelleveen: Station Middelburg
Het station van Middelburg ligt aan de Zeeuwse Lijn, de spoorlijn tussen Vlissingen en Roosendaal. Het station werd geopend op 1 maart 1872. Het negentiende-eeuwse station is nog altijd in gebruik, maar het gebouw werd wel enkele keren aangepast.Ligging
Net als in andere Nederlandse steden werd ook het station van Middelburg net buiten de stadskern gebouwd. Het stationsgebouw staat tussen het historische stadscentrum en het Kanaal door Walcheren, tussen Vlissingen en Veere. De stationsbrug over dit kanaal verbindt het stadscentrum met het station aan de Kanaalweg. Het station van Middelburg werd in deze eeuw aangepast aan de eisen van de tijd. Het bushaltes bevonden zich jarenlang aan de overzijde van het kanaal, waardoor men regelmatig de trein of bus miste door de openstaande brug. Er kwam een nieuw busstation aan de zijde van het station.Overleg
De aanleg van de Zeeuwse Lijn kwam tot stand na jaren van overleg. Er waren na 1840 wel private plannen ontwikkeld, maar deze waren allemaal niet doorgegaan en de ontwikkeling van het spoor in deze provincie kwam pas van de grond, toen de Nederlandse staat zich er mee ging bemoeien. De spoorlijn van Roosendaal naar Vlissingen werd tussen 1863 en 1873 aangelegd door de Staatsspoorwegen onder supervisie van ingenieur M. Simon.Stations
Aan deze spoorlijn kwamen stations van de vijfde klasse, zoals Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge, Krabbendijk en Kruiningen. Goes kreeg een station in de vierde klasse. Voor de belangrijke stations van Vlissingen en Middelburg werden speciale ontwerpen gemaakt en ook daarbij werd verschil gemaakt, want Middelburg was belangrijker dan Vlissingen. Het station Vlissingen Stad was een verkleinde versie van Middelburg. Het station van Middelburg werd een symmetrisch gebouw met een hoog middendeel. De ramen, deuren en de daklijst werden uitgevoerd in de rondbogenstijl. De ornamenten en de gietijzeren dragers boven de entree dragen positief bij aan de vormgeving van het stationsgebouw.Karel Hendrik van Brederode
Het stationsgebouw werd ontworpen door Karel Hendrik van Brederode (1827-1897). Deze architect werkte van 1843 tot 1853 voor de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). Van 1860 tot 1880 was hij werkzaam voor de Staatsspoorwegen. Hierdoor werd hij verantwoordelijk voor de bouw en het ontwerp van de standaardstations die door Rijkswaterstaat werden gebouwd. Van Brederode werd in 1882 directeur van de Koninklijke Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij (KNLS). Deze maatschappij legde spoorlijnen aan in Gelderland en Overijssel.Diplomatieke rel
De aanleg van de spoorlijn in Zeeland leidde nog tot een diplomatieke rel met België. Er moesten dammen worden aangelegd door de Oosterschelde en het Sloe. België meende dat het scheepvaartverkeer tussen Antwerpen en het Roergebied hierdoor werd bemoeilijkt.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over de geschiedenis en de cultuur van Nederland waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandSpoorwegen in Nederland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.