Station Geldermalsen
Station in de Betuwe

Foto Paul van Galen (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed): Station Geldermalsen
Het huidige stationsgebouw in Geldermalsen is een ontwerp van M.A. van Wadenoyen. Het station stamt uit 1886. Het station staat aan de spoorlijn Utrecht-Boxtel, de Merwede Lingelijn en de Betuwelijn. De Betuwelijn verbindt Geldermalsen met Elst, dwars door de Betuwe. De spoorlijn die de havens bij Rotterdam met Duitsland verbindt wordt Betuweroute genoemd. Het traject van deze spoorlijn ligt parallel aan de A15 ten zuiden van Geldermalsen.Station Geldermalsen
Het station van Geldermalsen werd op 1 november 1868 geopend. Het station staat aan de westzijde van het dorp. Het huidige gebouw stamt uit 1886. Het is een ontwerp van architect Marinus Antoine van Wadenoyen. Hij ontwierp voor Rijkswaterstaat voor kleinere plaatsen een standaard station met neoclassicistische kenmerken. Grotere plaatsen kregen een station waaraan meer aandacht werd besteed.M.A. van Wadenoijen
Marinus Antoine van Wadenoijen (1850-1922) hield zich als bouwkundig ambtenaar vooral bezig met onderhoud, onder meer van gebouwen voor het onderwijs. Hij volgde in juni 1906 Jacobus van Lokhorst op als Rijksbouwkundige, maar hij heeft deze functie niet erg lang vervuld. Vanwege zijn slechte gezondheid moest Van Wadenoijen zijn functie al na zes maanden opgeven.Verbeteringen
Het station van Geldermalsen heeft tegenwoordig twee eilandperrons en een zijperron. Bij het station en op andere plaatsen in de gemeente Geldermalsen werden in recente jaren veel werkzaamheden aan het spoor uitgevoerd. De toenmalige staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu en Miranda de Vries, de burgemeester van Geldermalsen, presenteerden op 17 februari 2016 een plan om de hinder van het spoor voor de omwonenden te verkleinen.Overwegen
De bestaande overwegen in het nabijgelegen Tricht werden vervangen door drie onderdoorgangen, waarvan er één in de aan te leggen nieuwe Randweg. Ook worden geluidschermen geplaatst en werden er maatregelen genomen om de trillingshinder te verminderen. Voor deze verbeteringen trok het Rijk 142,5 miljoen euro uit. De gemeente Geldermalsen betaalde 3,5 miljoen.Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De aanpassingen in Geldermalsen maakten onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), een investeringsprogramma van de rijksoverheid om meer Intercity's en stoptreinen te kunnen laten rijden. Station Geldermalsen kreeg in 2011 een voetgangersbrug met aan beide zijden liften, ter vervanging van een tunnel aan de oostzijde. De voetgangersbrug werd in 2021 vervangen door een nieuwe voetgangerstunnel.Spoorlijnen
Geldermalsen ligt aan de lijn die Utrecht met Boxtel verbindt en de spoorlijn van Dordrecht naar Elst door de Betuwe. Deze lijn langs de Linge is in drie baanvakken verdeeld. De verbinding tussen Geldermalsen en Dordrecht wordt Merwede Lingelijn genoemd en wordt sinds 2018 geëxploiteerd door Qbuzz, een bedrijf van de Italiaanse vervoermaatschappij BusItalia. Het traject tussen Geldermalsen en Tiel wordt door de NS verzorgd. De spoorverbinding tussen Tiel en en Arnhem wordt door Arriva geëxploiteerd. Arriva is sinds 2010 van DB Regio.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de mooiste plaatsen en monumenten in Gelderland. Lees de interessante uitgave Gelderland: Geschiedenis en bezienswaardigheden om meer te weten te komen over de mooiste provincie van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandSpoorwegen in Nederland
Geschiedenis Gelderland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.