Onbewaakte spoorovergangen
Aanpassing Spoorwegwet

Rob Dammers (CC BY-SA): Onbewaakte overweg tussen Varsseveld en Terborg
In Nederland zijn nog altijd meer dan tweehonderd onbewaakte spoorwegovergangen. Het zijn gevaarlijke plekken voor weggebruikers, machinisten en reizigers. De ministerraad besloot op 9 juli 2021 om de Spoorwegwet aan te passen, want de veiligheid bij onbewaakte spoorovergangen moet snel verbeteren.Onbewaakte overweg
Nederland kent op dit moment nog zo'n 219 onbewaakte overwegen op het reizigersnet. Dat zijn spoorwegovergangen die niet worden beveiligd door spoorbomen, lichten en geluidssignalen, maar waar verkeersdeelnemers zelf moeten uitkijken of er een trein aankomt, schreef het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.Spoorwegwet
Het kabinet wil dat de rijksoverheid de bevoegdheid krijgt om gevaarlijke overwegen op te heffen. De staat wil de mogelijkheid krijgen om aanpassingen verplicht te kunnen opleggen. Hiervoor moet de Spoorwegwet worden aangepast, want op dit moment kan een onbewaakte spoorwegovergang alleen worden opgeheven of aangepast als de gemeente waar de overweg ligt daartoe besluit of als er overeenstemming is met de grondeigenaar.Saneringsprogramma
De regering heeft in de afgelopen jaren al 194 miljoen euro beschikbaar gesteld om het probleem op te lossen. Bovendien is er een landelijk bemiddelaar aangesteld en zijn de 180 meest risicovolle overwegen opgenomen in een saneringsprogramma. Door nu ook de Spoorwegwet aan te passen hoopt het ministerie dat onbewaakte overwegen nog sneller gesloten of beveiligd kunnen worden.Wijziging
In de Spoorwegwet wordt een aanwijsbevoegdheid opgenomen. Met deze bevoegdheid kan de minister of staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat besluiten, dat een overweg moet worden beveiligd of dat deze moet worden gesloten. Ook kan de bewindspersoon bepalen dat een gemeente moet meebetalen aan het veilig maken of opheffen van de overweg. Het kabinet ziet de aanwijsbevoegdheid als een laatste redmiddel als gesprekken en onderhandelingen vast zijn komen te zitten en een onveilige verkeerssituatie daardoor blijft voortbestaan. Het is de bedoeling dat de wetswijziging op 1 januari 2022 in gaat.Gevaarlijk
Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd, schreef Stientje van Veldhoven-van der Meer van Infrastructuur en Waterstaat. "Het zijn levensgevaarlijke kruispunten voor iedereen die er gebruik van maakt. Het is voor verkeersdeelnemers heel moeilijk in te schatten hoe snel een trein de overweg nadert en hoeveel tijd er is om over te steken." De Onderzoeksraad voor Veiligheid vroeg in 2018 al om de Spoorwegwet aan te passen.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
Geschiedenis van het spoorBedrijfsgeschiedenis
Economie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Geschiedenis
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


