NS uit spoorrestaurants
Strategische heroriëntatie

Foto Ruud van Capelleveen: Kiosk op station Rotterdam Centraal
NS veranderde haar koers in maart 2016 onder druk van de politiek. Het bedrijf gaat zich concentreren op het vervoer over het hoofdrailnet en stopt met het exploiteren van stationswinkels en het regionale trein- en busvervoer. Deze heroriëntatie is in lijn met de wens van de enige aandeelhouder van de Nederlandse Spoorwegen, de Staat der Nederlanden. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën drong na het bekend worden van de fraude bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg al aan op een strategische herbezinning. NS-topman Timo Huges werd vervangen door Roger van Boxtel.Slechte prestaties
Het spoorbedrijf wordt nu gedwongen om meer aandacht te schenken aan de overvolle vieze treinen. De reizigersorganisatie is bovendien ontevreden over de afnemende punctualiteit. De prestatie van IC Direct - de opvolger van de mislukte Fyra - op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda is nog altijd slecht. Als de prestaties op deze lijn niet verbeteren, dreigt NS de cruciaal geachte hsl-concessie kwijt te raken.Boetedoening
De Nederlandse Spoorwegen zullen het busbedrijf verkopen, dat zich in Limburg schuldig maakte aan onregelmatigheden. De verkoop van Qbuzz kan niet los worden gezien van de poging van NS om de hsl-concessie te behouden. De uit de politiek afkomstige nieuwe NS-topman begrijpt dat aan boetedoening gedaan dient te worden.Restaurants en winkels
De restaurants en winkels van NS zorgden in 2015 voor een omzet van 400 miljoen euro. Er werken ongeveer 1800 mensen, maar deze medewerkers, zoals studenten en andere parttimers, hebben meestal slechts een bescheiden aanstelling. Zij werken in zaken als Smullers, Julia's, De Broodzaak, Enoki en Kiosk. NS is bovendien actief als franchiser in ketens als AH To Go, HEMA, Starbucks en Rituals. NS zal wel eigenaar blijven van de winkelpanden. Het vastgoed staat op aantrekkelijke plekken en een groot deel van de gederfde winst zal in de toekomst in de vorm van huur terugvloeien naar het spoorbedrijf.Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisEconomie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.