Einde Vroom en Dreesmann
Sluiting warenhuis V&D

Foto Ruud van Capelleveen: Consumenten passeren V&D in Dordrecht
Op 16 februari 2016 eindigde het bestaan van het in 1887 opgerichte warenhuis Vroom en Dreesmann. In december 2015 werd het faillissement aangevraagd. Al vrij snel werden de merknaam La Place en de buiten de warenhuizen gevestigde restaurants aan Jumbo verkocht. De curator zocht voor het resterende deel een koper.Doorstart
Voor het personeel was een doorstart van warenhuis V&D de beste optie. Zij begrepen dat alleen een nieuwe start met Ronald Kahn van Coolinvestments mogelijkheden zou bieden. Kahn is de eigenaar van de winkelketens Coolcat, MS Mode, America Today en het lingeriemerk Sapph. Hij kent de Nederlandse consument goed en weet daar handig gebruik van te maken.Ronald Kahn wilde met de helft van de filialen van V&D een doorstart maken. Tot op het laatste moment vonden onderhandelingen plaats, waarbij ook het ministerie van Economische Zaken betrokken werd. Voor een doorstart was een investering van 150 miljoen euro nodig. "Iedereen heeft gedaan wat ze konden doen," zei Ronald Kahn, de eigenaar van Coolinvestments. De doorstart mislukte door een samenloop van omstandigheden vertelde hij aan een NOS-verslaggever. De retailer wilde niemand de schuld geven.
Geschiedenis

Foto Ruud van Capelleveen: V&D in Arnhem
Vroom en Dreesmann werd in 1887 opgericht door twee zwagers. Zij begonnen met een winkel in Amsterdam en openden binnen enkele jaren filialen in Rotterdam, Nijmegen, Arnhem, Haarlem, Utrecht en andere Nederlandse steden. Het uit het familiebedrijf voortgekomen Vendex KBB kwam later in handen van Maxeda. In 2005 werd het vastgoed voor 1,4 miljard euro verkocht. De opbrengst ging naar de aandeelhouders van Maxeda en V&D werd huurder van de winkelpanden. Deze handige investeerders verkochten V&D in 2010 aan de investeringsmaatschappij Sun Capital Partners. De Amerikaanse investeerders hebben geen plezier aan deze aankoop beleefd. V&D leed vanaf 2010 elk jaar verlies. Uiteindelijk wilde Sun Capital de verliezen van V&D niet meer aanzuiveren. In 2015 werden de verhuurders en het personeel onder druk gezet. V&D wilde minder huur betalen en de werknemers moesten salaris inleveren. De directie kreeg twee jaar de tijd om te moderniseren. Toen de omzet in het laatste kwartaal van 2015 erg tegenviel, wilde Sun Capital niet meer bijspringen. De directie van V&D moest faillissement aanvragen.Veranderingen
Het zou allemaal anders moeten bij V&D vertelden de kenners van de Nederlandse winkelwereld. Het bedrijf wachtte te lang met het bouwen van een goede webshop en werd daar ingehaald door winkeliers die wel wat wilden. De klantenkring van het warenhuis in de winkelstraat vergrijsde te veel. V&D zou niet aanslaan bij jongeren, maar de winkel was in het laatste jaar van haar bestaan, met gemiddeld anderhalf miljoen bezoekers per week, nog altijd het grootste warenhuis van Nederland. V&D verkocht onder meer kleding, schoenen, cosmetica, juwelen, boeken, kantoorbenodigdheden en delicatessen.Gevolgen
Het mislukken van de doorstart van V&D is in de eerste plaats vervelend voor het personeel. Er is geen geld voor een afvloeiingsplan. De V&D-boedel zal vrijwel niets opbrengen. Ook de leveranciers zullen niet betaald worden. De belangenorganisatie Detailhandel Nederland is bang dat de winkelpanden van V&D lang leeg zullen blijven staan. Vooral in de provinciesteden zal het probleem voortvarend moeten worden aangepakt door de gemeenten. De eigenaren van de winkelpanden zullen veel moeten investeren, omdat veel winkels achterstallig onderhoud hebben. De winkels van V&D staan op mooie locaties en ze zijn erg groot. De nieuwe huurder zal waarschijnlijk uit het buitenland komen en vooral belangstelling hebben voor de voormalige V&D-vestigingen in de Randstad.Vroom en Dreesmann

Vroom en Dreesmann
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisEconomie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.