Vroom en Dreesmann
Facelift voor V&D

Foto Ruud van Capelleveen: De Arnhemse vestiging van V&D tijdens de verbouwing in 2004
De vestiging van Vroom en Dreesmann in Arnhem kreeg in 2004 een facelift. Het warenhuis veranderde vooral aan de buitenkant, waar het een betere aansluiting kreeg op het nieuwe winkelcentrum Musiskwartier. De formule van het warenhuis V&D bleef onveranderd, maar het aanbod in de winkel sloot steeds minder goed aan bij de doelgroep.Sun Capital
De eigenaar, een zogenaamde durfinvesteerder, verkocht de winkelpanden, die vervolgens werden gehuurd door V&D. In het voorjaar van 2015 ontstond een groot financieel probleem. V&D ging bijna failliet en Sun Capital probeerde haar probleem af te wentelen op haar huurders en personeel. V&D kwam met een eenzijdige huurverlaging van veertig procent. Het personeel moest zes procent inleveren, maar daar gingen de vakbonden niet mee akkoord. Het is slikken of stikken, zei de directie, als er geen loonverlaging komt, zal er personeel ontslagen worden.La Place
Het enige winstgevende deel van V&D is het restaurant La Place. V&D wil dit restaurantmerk nu meer gaan uitventen. Er moeten borden en pannen komen met La Place op de verpakking. Bovendien wil V&D met lichaamsverzorgende producten komen, waaraan de merknaam La Place is verbonden.Klant centraal

Foto Ruud van Capelleveen: V&D in Arnhem
Volgens de directie moet de klant weer centraal komen te staan. Dat was niet meer het geval. Ook het personeel dacht, dat de investeerder in de afgelopen jaren in het centrum van het warenhuisimperium stond.Filosofie V&D
De nieuwe filosofie van V&D schijnt te zijn om het enige winstgevende deel van het bedrijf met inzet van het personeel van de verliesgevende delen op te waarderen, zodat na de teloorgang van het warenhuis toch nog een aardige restwaarde overblijft voor de investeerder Sun Capital.Einde Vroom en Dreesmann

Einde Vroom en Dreesmann
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisEconomie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.