Nedlloyd
Vervoersmaatschappij

Foto Danica: Nedlloyd Valentina in Göteborg
In 1970 kwam in Rotterdam de grootste fusie in de Nederlandse koopvaardij tot stand toen enkele maatschappijen, waaronder de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (VNS) verder gingen onder de naam Koninklijke Nedlloyd. De vervoersmaatschappij kreeg in 1977 een notering aan de beurs van Amsterdam.Veranderingen
Rotterdam wordt laadhaven voor Nedlloyd kopte het Nederlands Dagblad in oktober 1970. De schepen van Koninklijke Nedlloyd werden voortaan worden geladen en gelost in de Prinses Beatrixhaven, waar het bedrijf ook een nieuw kantoorgebouw in gebruik nam. Daarmee werden het kantoor en de faciliteiten aan de Lloydhaven verlaten. Er vonden steeds meer veranderingen plaats. Zo maakte Nedlloyd in november 1970 bekend dat de Zuid-Afrikadienst van Amsterdam naar Rotterdam werden verplaatst.Fusie Nedlloyd en KNSM
In 1980 begonnen besprekingen tussen Nedlloyd en KNSM. KNSM onderhield vooral diensten tussen Europa en de Verenigde Staten. "Wij moeten onszelf niet teveel zien als redders in de nood van de KNSM, zo dramatisch was de situatie nu ook weer niet," zei Bernard Ruys (1925-2018) over deze overname in het personeelsblad van Nedlloyd. "De toekomst zag er voor de KNSM niet rooskleurig uit, maar je kunt beslist niet zeggen dat het op dit moment een drenkeling was."Torstein Hagen
De Noorse belegger Torstein Hagen bouwde een belang van vijf procent op in Nedlloyd en begon zich vanaf 1987 met het beleid van Nedlloyd te bemoeien. Hij had daar veel succes mee. Met hulp van andere beleggers blokkeerde hij in februari 1988 de uitgifte van nieuwe aandelen. Nedlloyd wilde meer dan een miljard gulden ophalen met nieuwe aandelen. Het belang en de macht van Torstein Hagen zou daardoor verminderen. Dankzij hem ging de aandelenuitgifte niet door. Op 13 januari 1988 presenteerden Torstein Hagen en zijn partner Lars Patterson een alternatief plan. Zij wilden dat Nedlloyd zich zou concentreren op de scheepvaartactiviteiten.Invloed
Hagen gaf niet op. In 1991 had hij al een belang van 25 procent in Nedlloyd opgebouwd. Torstein Hagen eiste meer invloed. Hij wilde vijf commissariszetels aanwijzen. Hagen kreeg steun tijdens de aandeelhoudersvergadering. De jaarrekening van Nedlloyd werd afgekeurd. In oktober 1992 werd Hagen benoemd in de raad van commissarissen, maar hij trad twee maanden later weer af en verkocht zijn aandelen.Maersk-Sealand
In de jaren daarna volgden herstructureringen. Enkele bedrijfsonderdelen werden verkocht. Hierdoor ontstond de rederij die in 1997 fuseerde met P&O Containers. Dit fusiebedrijf ging later op in Maersk-Sealand. De beursnotering van P&O Nedlloyd op de Beurs van Amsterdam werd op 13 september 2005 gestaakt.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. Nedlloyd komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam

Rotterdam
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.