Hoek van Holland
Havenplaats in Zuid-Holland

Foto Joop van Houdt (Rijkswaterstaat): Stena Hollandica in Hoek van Holland
Hoek van Holland werd in 1914 bij Rotterdam gevoegd. De plaats ontstond in de vijftiende eeuw, toen na de Sint-Elisabethsvloed van 1421 de Monding van de Maas steeds verder verzandde. In 1863 besloot men tot de aanleg van de Nieuwe Waterweg om de verbinding tussen de havens van Rotterdam en de Noordzee te verbeteren.Geschiedenis
Het gebied bij Hoek van Holland ontstond als zandplaat in de monding van de Maas na de Sint-Elisabethsvloed van 1421. Hoek van Holland was lange tijd een vrijwel onbewoond gebied. De plaats ontstond pas in 1864 toen de Nieuwe Waterweg naar Rotterdam werd gegraven. De naam van deze plaats werd afgeleid van de aanduiding voor de meest zuidelijke duinenrij van Holland. De eerste woningen waren keten en tijdelijke woningen waarin de arbeiders woonden die betrokken waren bij de aanleg van de Nieuwe Waterweg. Door deze bedrijvigheid kwam er een café en al snel daarna ook een postkantoor, een hotel. Een bakker, een tweetal kerken, twee scholen en een station. Nadat de Nieuwe Waterweg in 1872 in gebruik was genomen, keerden de meeste arbeiders terug naar Sliedrecht, Werkendam en 's-Gravenzande, maar er bleven ook enkele families in Hoek van Holland wonen. Zij werden de stamvaders van de eerste echte Hoekenezen.Veerdienst
In 1890 kreeg Hoek van Holland een spoorverbinding met Rotterdam en werd de haven van Hoek van Holland aangelegd. Hierdoor konden de schepen die de verbinding tussen Rotterdam en Harwich onderhielden hier aanleggen. Hoek van Holland kreeg hierdoor vanaf 1893 internationale bekendheid door de veerdienst naar Engeland. De Stoomvaartmaatschappij Zeeland heeft meer dan honderd jaar een veerdienst tussen Nederland en Engeland onderhouden. De aanlegsteigers voor de boot naar Harwich ligt dicht bij het centrum en het station van Hoek van Holland. De Stoomvaartmaatschappij Zeeland heeft meer dan honderd jaar een veerdienst tussen Nederland en Engeland onderhouden.Strand
Hoek van Holland werd in de eerste helft van de twintigste eeuw een badplaats. De eerste kamping werd in 1938 geopend. Een jaar later begon men met de aanleg van de strandboulevard. Het strand van Hoek van Holland is ongeveer 250 meter breed en 3,5 kilometer lang. Langs het strand vestigden zich veel horecagelegenheden. In het zomerseizoen houdt een strandwacht de recreanten in de gaten. Delen van het strand worden ook gebruikt voor watersport. U ziet daar kitesurfers en badgasten met surfplanken en catamarans.Noorderpier
Vanaf de boulevard kunt u de Noorderpier in Hoek van Holland bereiken. Velen vinden het fijn om even te 'pierewaaien'. De uitloper van het Noorderhoofd is 4,5 kilometer lang en is gedeeltelijk toegankelijk voor wandelaars en vissers. Fietsen op de Noorderpier is niet toegestaan en betreden is op eigen risico. Op de Noorderpier ziet u de schepen voorbijkomen, in- en uitgaand. Het is altijd weer een indrukwekkend gezicht om een grote mammoettanker voorbij te zien komen.Atlantikwall
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Duitse bezettingsmacht bang voor het gevaar dat over zee zou komen. Zij grepen grootschalig in om zich te kunnen verdedigen tegen een geallieerde aanval. Overal in de duinen staan nog bunkers, die ooit een onderdeel vormden van de Atlantikwall. De 2.685 kilometer lange Atlantikwall liep langs de Noordzeekust van Noorwegen tot de grens van Frankrijk met Spanje. "De verdediging werd zo ingericht," schreven Ruud Hisgen en Remi Laane in 'Geheimen van de kust', "dat een klein aantal soldaten gedurende enige tijd aan een grote groep aanvallers weerstand zou kunnen bieden." Adolf Hitler (1889-1945) gaf in december 1941 opdracht tot de bouw van de Atlantikwall. De bouwmaatschappij Organisation Todt, genoemd naar de ingenieur Fritz Todt (1891-1942), die eerder voor Hitler de Duitse Autobahnen en de Siegfried Linie aan de westgrens van Duitsland realiseerde, kreeg de opdracht voor de bouw van de Atlantikwall. Nadat Fritz Todt bij een vliegtuigongeval om het leven was gekomen, kreeg de architect Albert Speer (1905-1981) de leiding van de organisatie. Bij de bouw van de Atlantikwall waren ongeveer honderdduizend Duitsers en acht miljoen buitenlandse werkkrachten betrokken.Forten
Ter bescherming van de Maasmond bouwde men enkele forten, waaronder Fort aan den Hoek van Holland. De Duitsers bouwden tijdens de Tweede Wereldoorlog de Atlantikwall. Het deel van Hoek van Holland waar de badhotels en pensions stonden werd hiervoor afgebroken. In het Atlantikwall-museum komt u meer te weten over dit verdedigingswerk.Fort aan den Hoek van Holland

Fort aan den Hoek van Holland
Atlantikwall-museum

Atlantikwall-museum in Hoek van Holland
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over de geschiedenis en de cultuur van Nederland waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland. Hoek van Holland komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.