Eemhaven in Rotterdam
Werkgelegenheidsproject

Foto N. Johannes (CC BY-SA): Prinses Beatrixhaven in Rotterdam
De aanleg van de Eemhaven tussen Pernis en de Waalhaven in Rotterdam was in de crisisjaren voor de Tweede Wereldoorlog voorzien als een werkgelegenheidsproject. Door allerlei oorzaken kon men voor de oorlog alleen de havenmonding realiseren. Het project werd in 1945 weer opgepakt.Belangstelling
De aanleg van de Eemhaven werd in april 1946 hervat. Het plan bestond op dat moment uit een havenmond met een breedte van honderd meter tussen de kruinlijnen van de glooiende oevers met een haven van vijftienhonderd meter. Al snel bleek er veel belangstelling bij de Rotterdamse ondernemingen te bestaan. Vooral kleinere bedrijven toonden belangstelling, schreef de Volkskrant. Hiervoor was het sluisjesdijkterrein beschikbaar. Op enkele percelen na was het terrein al verkocht, verhuurd of in erfpacht uitgegeven.Aanleg
De aanleg zou wel duurder worden. Na de oorlog kon het werk niet meer worden aanbesteed als werkgelegenheidsproject. Alle beschikbare handen waren nodig voor het herstel van Nederland. Van grote werkloosheid was geen sprake meer. De kosten voor Rotterdam namen daardoor toe, want de havenaanleg moest op de normale wijze worden aanbesteed. In 1955 kon het eerste bedrijf zich in de Eemhaven vestigen. Dat was het scheepsreparatiebedrijf Damen Shiprepair Rotterdam. De Eemhaven was een van de eerste havens in Europa die speciaal werd aangelegd voor het containervervoer. Rotterdam had weer eens voortvarendheid getoond.De Hey
Voor de uitbreiding moest natuurlijk bebouwing verdwijnen. Het gemeenteraadslid K. Wilschut stelde de afbraak van de buurtschap 'De Hey' in februari in de gemeenteraad aan de orde. Hij stelde dat de bewoners zeer verontrust waren. Voor de uitbreiding moesten 98 woningen, een school en enkele boerderijen worden afgebroken. De woningnood vormde een groot probleem. Voor veel bewoners was op dat moment nog geen vervangende woonruimte gevonden. Dat zou pas op het laatste moment geregeld worden. Enkele maanden later werden de woningen bij Heyplaat gesloopt.Stukgoedoverslag
De gemeenteraad van Rotterdam besloot in 1961 tot een koerswijziging. De Eemhaven zou worden omgebouwd tot een haven voor grootschalige stukgoedoverslag, nadat nog grotere havens in de Botlek en op de Maasvlakte waren gerealiseerd. Het havencomplex werd met enkele havens uitgebreid: de Prins Johan Frisohaven, Prinses Beatrixhaven, de Prins Willem Alexanderhaven.Prinses Margriethaven
De Prinses Margriethaven en de Prinses Christinahaven zijn inmiddels gedempt om uitbreiding van Europe Container Terminals (ECT) en de aanleg van het Rail Service Centre mogelijk te maken. In de Tweede Maasvlakte legde men vervolgens een nieuwe Prinses Margriethaven aan.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de interessante monumenten en plekjes in de havenstad Rotterdam. Lees 'Rotterdam: Geschiedenis en wetenswaardigheden' als u meer wilt weten over de fascinerende geschiedenis van Rotterdam. De Eemhaven in Rotterdam komt ook voor in onze uitgave over de geschiedenis van Rotterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedenis Nederland
Geschiedenis NederlandGeschiedenis Zuid-Holland
Geschiedenis Rotterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Rotterdam

Rotterdam
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.