Zomermode in Haarlem
Tekst: L.A. Dumonde en Ruud van Capelleveen
Auteur van Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta
Auteur van Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta
Marge modebranche

Foto Ruud van Capelleveen: Zomermode in Haarlem
Voordat je het weet is de zomer weer voorbij en gaat de winkelvoorraad in de uitverkoop, want volgend jaar wil een vrouw zich niet meer vertonen in een oude dure jurk. De brutomarge - het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs - in de modebranche is daarop ingesteld. Een jurk met een inkoopprijs van vijftig euro krijgt een verkoopprijsje van 130 euro.Accessoires
De marges van mode-accessoires zijn nog hoger. Het is daarom niet verwonderlijk dat de winkelier zoveel moeite doet om ook enkele accessoires te verkopen. Ook als de klant een afgeprijsd jurkje koopt, blijft de transactiewinst op peil. Ook in Haarlem.Kwaliteit
R. Vlug schreef een boek over het verkopen op het internet: 'Een eigen webwinkel voor Dummies'. Het boek is niet allen interessant voor internetondernemers. De traditionele winkelier kan er ook veel van leren: "Wanneer je inkoopt is het belangrijk dat je kijkt of de klant een gunstig beeld krijgt van de kwaliteit. Let dus goed op het merk, de verpakking en de garantie. En zorg ervoor dat het product voldoet aan de verwachtingen van de klant."De sociale media rukken ook op in de traditionele winkelstraat. Kwaliteit en beeldvorming worden steeds belangrijker. Een ontevreden klant komt nooit meer terug. Erger: ontevreden klanten creëren negatieve reclame.
Ervaring
Ook de traditionele 'straatverkoper' gaat het belang van het internet inzien. Hij moet wel. Elke ondernemer krijgt te maken met ontevreden klanten die via het internet slechte recensies verspreiden. De ondernemer moet dit in de gaten houden en zal actie moeten ondernemen om negatieve beoordelingen te voorkomen en te laten verdwijnen.Gedragsverandering
Deze gedragsverandering vraagt veel van de ondernemer. Hij zal misschien niet genoeg kennis in huis hebben om in te spelen op de sociale verandering. Winkeliers zonder gedegen kennis van het internet zullen de slag in de winkelstraat niet overleven.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisEconomie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.