Geschiedenis Zeeman
Textielketen

Foto Ruud van Capelleveen: Gevel Zeeman in Duiven
Jan Zeeman opende in maart 1967 zijn eerste winkel in Alphen aan den Rijn. Goede kleding en textiel hoeven niet duur te zijn, meende hij. In dertig jaar groeide Zeeman uit tot een winkelketen met twaalfhonderd vestigingen in Nederland, Duitsland, België en enkele andere landen in Europa. Jan Zeeman trok zich in 1999 terug uit de dagelijkse leiding van zijn bedrijf.Jan Zeeman
De op 29 april 1942 in IJmuiden geboren ondernemer bleef ook na zijn afscheid betrokken bij de winkelketen. Zijn vader was al in de textiel actief geweest, maar Jan Zeeman pakte het grootser aan. Hij introduceerde zelfbediening in de textielbranche en Zeeman kocht grote partijen in, zodat hij T-shirts, sokken en ondergoed tegen lage prijzen kon aanbieden. Vanaf 1974 nam hij verschillende concurrenten over. Zo groeide het aantal winkels snel. In 1974 nam hij de keten Vinke over. Twee jaar later kocht hij de winkels van Gazan. De keten van Brons met 175 winkels betekende een grote sprong voorwaarts. Na zijn afscheid in 1999 bleef hij betrokken bij Zeeman. Hij sprak regelmatig met zijn opvolgers en tussen 2007 en 2014 kwam hij terug als commissaris. Ondertussen hadden zijn zonen Pieter, Tom en Martijn zitting in het bestuur van Verenigde Ondernemingen Zeeman, de stichting waaronder de investeringsmaatschappijen van de familie Zeeman waren ondergebracht. Jan Zeeman overleed op 2 juni 2020 op 78-jarige leeftijd in Lage Mierde.Winkelformule
Zeeman is de winkel voor de kleine beurs. Aan de inrichting is geen stuiver te veel uitgegeven. De winkelinrichting van Zeeman is simpel. De koopwaar ligt hoog opgestapeld in simpele rekken. We zien alleen hoge kasten tegen de buitenwanden. De klanten kunnen hierdoor goed in de gaten gehouden worden door het personeel. De kleuren geel en blauw, de huisstijl van Zeeman, zien we ook in de winkelinrichting overal terugkomen. Ook aan de inrichting van de etalage wordt bij Zeeman weinig aandacht geschonken. Aan de buitenkant heeft een winkel van Zeeman meestal een rommelig aanzien.Altijd scherp
Het doel van een etalage is om mensen naar binnen te lokken. Zeeman doet dit met prijsaanbiedingen. Veel aanbiedingen gaan hierbij verloren in de massa. "Door zeer efficiënt te organiseren en door grootschalig in te kopen kan Zeeman de allerbeste prijzen bieden," meldde de website enige jaren geleden. Bekende slogans van Zeeman zijn 'Je zou wel gek zijn als je meer betaalde', 'Wie slim winkelt, koopt bij Zeeman' en 'Altijd Scherp'.Concurrentie
De budgetwinkelketen Zeeman maakte in oktober 2019 bekend ongeveer zestig zaken te zullen sluiten in Nederland. Op dat moment had Zeeman ongeveer vijfhonderd winkels in Nederland. In de afgelopen jaren werden al winkels gesloten in Nederland. De concurrentie in Nederland in de textielbranche is erg groot. In de afgelopen jaren vond de expansie van Zeeman buiten Nederland plaats. Het concern ging aan de slag in landen waar de concurrentie in het marktsegment van budgetwinkels voor textiel minder groot is. In Spanje opende Zeeman daarom in de voorafgaande jaren tientallen winkels.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.