Telefoonwinkel
Tekst: L.A. Dumonde
Vodafoon

Foto Ruud van Capelleveen: Telefoonwinkel Vodafoon, juni 2009
Als u voordelig wilt bellen en internetten moet u elk jaar naar een andere aanbieder rennen. Nieuwe klanten krijgen in de telefoonmarkt voordelen, die worden onthouden aan de trouwe klanten. Deze reclame van de telefoongigant Vodafoon beeldt dit fenomeen mooi uit: incasseren en wegwezen. Vodafoon is een van de grootste aanbieders van mobiele telefonie in de wereld.Fenomeen
Het laten barsten van trouwe klanten is een betrekkelijk nieuw fenomeen. Aanbieders van telefoon- en internetdiensten geven alleen korting bij het afsluiten van een nieuw contract. De telefoonmaatschappijen en kabelaars richtten zich van het begin van de eenentwintigste eeuw op groei. De focus werd gericht op het aantal nieuwe klanten en de kwaliteit van de dienstverlening verdween naar de achtergrond. Het leek of de aanbieders van telefoon en internetdiensten vochten om een hoge notering in de klachten-toptien van consumentenorganisaties: steeds beloofden de hoge heren van UPC, Vodafoon, KPN en de andere telecommunicatiebedrijven beterschap, maar keer op keer deden ze niets of veel te weinig.Vechtmarkt
De telefoon- en internetmarkt is een vechtmarkt. Service kost geld en wordt daarom zoveel mogelijk beperkt. Het enige dat altijd goed blijft werken is het incasso. De bereikbaarheid van telefoon- en internetaanbieders laat veel te wensen over. Klachten blijven lang liggen. Terugbellen doet een bedrijf als UPC vooral als men de klant een duurder pakket wil aansmeren.Misleiding
Misleiding speelt soms een belangrijke rol in het acquisitiebeleid van telecommunicatiebedrijven. In 2006 begon UPC een promotieoffensief voor de verkoop van digitale televisie. Klanten kregen ongevraagd een mediabox. Bij ontvangst moest men tekenen. De klanten van UPC dachten te tekenen voor de ontvangst van de mediabox, maar tekenden in werkelijkheid een contract met kabelaar UPC voor digitale televisie. De ludieke actie van UPC leidde tot kritiek van de Tweede Kamer en de consumentenbond.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisEconomie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.