Souvenirshop Amsterdam
Toerisme

Foto Ruud van Capelleveen: Souvenirshop in Amsterdam, februari 2010
Toerisme is belangrijk voor Amsterdam. Elk jaar brengen vijf miljoen buitenlandse toeristen twee of meer dagen door in onze hoofdstad. Daarnaast wordt Amsterdam elk jaar door zestien miljoen dagjesmensen bezocht. Hiermee is het toeristisch gezien de vierde stad van Europa. De middenstand haakt daar handig op in. Bijna overal zie je producten die vooral gekocht worden door de toerist: een pen met de afbeelding van Vincent van Gogh, een zakje Rembrandt-tulpen of een kopje met een foto van Willem-Alexander en Máxima.Plinius
De Duitse journaliste Annette Birschel schreef een boek over de Nederlanders. In 'Waar zijn de bitterballen?' haalt zij de Romeinse politicus Plinius aan die ons land in het jaar 77 na Christus bezocht. "Twee keer per etmaal komt de oceaan daar met geweldige watermassa's over een onmetelijke afstand opzetten. Daar bewoont dat arme volk hoge terpen of dammen die ze eigenhandig hebben opgeworpen tot de hoogste waterstand die ze hebben meegemaakt. Met hun hutten die ze erop hebben gebouwd lijken ze wel zeelieden wanneer het omringende land bedekt, maar schipbreukelingen wanneer het water zich heeft teruggetrokken."Poldermodel
De strijd tegen het water is vaak aangehaald om de Nederlandse overlegcultuur te verklaren. "Voor de Nederlander is de permanente overlegcultuur, het zoeken naar raakvlakken, het vinden van compromissen en het steeds uitkomen in het midden - het poldermodel - een manier van leven. Wie daar tegen is, is misschien tegen Nederland," schreef Herman Pleij in 'De herontdekking van Nederland'. In Nederland is 'gewoondoen' de norm, schreef deze wetenschapper. Toch staan we in het buitenland als grof, direct en tolerant bekend. Buitenlanders denken vaak dat in Nederland alles mag. Deze tolerantie wordt ook uitgedragen met de souvenirs die zij kopen en de ansichtkaarten die zij naar familieleden en vrienden sturen.Specialisten
In Amsterdam zijn een aantal specialisten gevestigd die spullen verkopen die in een Nederlands huis zouden detoneren. Producten met een knipoog naar drugs of prostitutie zijn populair. Over smaak valt niet te twisten. Buitenlanders kopen deze spullen omdat ze zo typisch Nederlands zijn: blauwe vazen, borden, klompjes en molentjes. Of neem een bijzondere zonnebril van 14,99 euro. Succes verzekerd in Tokio, Beijing, New York of Milaan, dus je koopt meteen een tweede met korting.Folklore
Door deze folkloristische bril ziet Nederland er heel vreemd uit. De meeste Nederlanders wonen in een molen. We gaan gedrogeerd op klompen naar ons werk op de wallen. We eten elke dag een groot stuk kaas en we bepalen zelf het moment van ons overlijden. De etalage van de souvenirshop toont hoe buitenlanders ons zien.Imago
Met het succes van het toerisme kwam ook de overlast. Nadat burgers en ondernemers jarenlang hadden geklaagd kwam de gemeente met een aangepast beleid. Amsterdam wil geen toerisme meer dat overlast geeft. Om de groei van het toerisme te beperken en overlast te beperken werden onder meer vrijgezellenfeesten aangepakt die overlast gaven, en blowverbod in een deel van de binnenstad en het vervroegen van de sluitingstijden van horecazaken. De gemeente kwam in 2023 bovendien met een nieuwe imagocampagne.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisEconomie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.