Prijsverlagingen in supermarkt
Tekst: L.A. Dumonde
Kortingsactie bij Albert Heijn

Foto Ruud van Capelleveen: Winkelwagentje bij Albert Heijn in Duiven, 2008
De Nederlandse kruideniersketen Albert Heijn wilde onlangs eenzijdig de inkoopprijs verlagen en stuitte op veel weerstand. Boeren en andere leveranciers zagen niets in het plan van Albert Heijn om hun verkoopprijs met twee procent te laten dalen. Concurrent Jumbo zei direct ook wel iets te zien in dit plan. De supermarkten willen de consument behagen en hierbij lijkt alles geoorloofd.Macht
Grote supermarktketens hebben veel macht en gebruiken die regelmatig om hun beleid door te voeren. De producenten verkopen niets als hun producten door Albert Heijn uit de schappen worden gehaald en moeten vaak overstag gaan. Albert Heijn, Jumbo en die andere prijsvechters in kruideniersland krijgen pas oog voor misstanden - zoals de plofkip - als hun eigen winstcijfer onder druk komt te staan.Hypermarché
In september 2012 overleed de Franse kruidenier Edouard Leclerc. Hij stond aan de basis van de Hypermarché, de winkelketen die u overal in Frankrijk aan de rand van de steden kunt vinden. Leclerc was een bijzondere man. Hij begon aan het begin van de jaren vijftig met een winkel waar hij producten verkocht die hij rechtstreeks van de producent betrok. Hierbij omzeilde hij de grossiers. De consument kon de producten tegen sterk gereduceerde prijzen bij Leclerc kopen. Edouard Leclerc ontketende een ongekende kruideniersoorlog in Frankrijk. Veel kleine kruideniers stopten of sloten zich aan bij Leclerc. Hij introduceerde het franchisesysteem in Frankrijk. Hypermarché heeft nu meer dan zevenhonderd vestigingen.Verdeling van armoede
Edouard Leclerc was een man met bijzondere denkbeelden. "Socialisme is de verdeling van armoede," was één van zijn bekendste uitspraken. De directie van Albert Heijn onderstreepte dit uitgangspunt van Leclerc met de eenzijdige prijsdaling. De armoe werd eerlijk verdeeld onder alle toeleveranciers.Het gaat alleen om winst en de gunst van de klant die daarvoor nodig is. "Het is feest bij alle Albert Heijns in Nederland," zei men op het hoofdkantoor. "Albert Heijn viert dit jaar feest want de supermarkt bestaat 125 jaar." De voorlichtingsdienst van Albert Heijn draait op volle toeren in 2012, maar een persbericht over verwerpelijke prijsdruk op de leveranciers ontbreekt op de website: het moet wel een feest blijven.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisEconomie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.