Geschiedenis H&M Modewinkel
Betaalbare mode

Foto Ruud van Capelleveen: H&M Modewinkel in Rotterdam, september 2009
H&M is een Zweedse modeketen met meer dan vierduizend filialen in meer dan zeventig landen. De letters H en M staan voor Hennes en Mauritz. De internationale modeketen heeft wereldwijd 150.000 medewerkers. H&M staat bekend om de snel wisselende modecollectie voor zeer scherpe prijzen.Voor haar
De letters H en M staan voor Hennes en Mauritz. Dit zijn niet de namen van de oprichters, zoals bijvoorbeeld bij Vroom en Dreesmann het geval was. De naam werd door de oprichter Erling Persson bedacht. Het woord Hennis is Zweeds voor 'haar'. Erling Persson opende in 1947 in Vasteras in Zweden een modewinkel, waarin hij naar Amerikaans voorbeeld kleding tegen lage prijzen verkocht. Persson kon zijn koopwaar voor een lage prijs aanbieden, doordat hij de inkoopprijs drukte door grote hoeveelheden te bestellen. De winkel van Erling Persson werd een groot succes en in 1960 breidde hij zijn bedrijf uit door het modebedrijf Mauritz Wildforss, dat behalve mannenkleding ook jacht- en outdoor kleding verkocht. De combinatie ging door als Hennes & Mauritz.Expansie
Stefan Persson, de zoon van de oprichter van H&M, was verantwoordelijk voor de expansie binnen Europa. Hij werd in 2000 opgevolgd door Rolf Eriksen. In 2004 opende H&M het duizendste filiaal. Vanaf 2009 werd de directie weer gevoerd door een nazaat van de oprichter: Karl-Johan Persson. Hij is een zoon van Stefan Persson. H&M groeide met verschillende winkelconcepten uit tot een groot concern. De ook in de Nederlandse en Belgische winkelstraten voorkomende COS (Collection of Style) is van H&M. In 2009 opende de eerste winkels onder de naam H&M Home. Deze winkels zijn deels binnen bestaande H&M's als shop-in-shop gevestigd. In 2013 kwam het concern met het winkelconcept & Other Stories met een aanbod van schoenen, juwelen, lingerie en andere aan mode onderhevige producten.Andere trends
H&M heeft Zweden als bakermat. Het thuisland wordt gebruikt om nieuwe winkeltypen te testen. In 2008 nam H&M de merken Monki en Weekday over. In deze winkels verkoopt men mode voor jongeren en 'streetstyle'. Later volgden andere ketens, zoals Arket (2017) en Afound (2018). Arket opende een winkel in Amsterdam en Antwerpen. Afound verkoopt schoenen en damesmode via het internet. Naast het basisassortiment presenteert H&M regelmatig beperkte collecties van grote modeontwerpers, zoals Stella McCartney, Karl Lagerfeld en een aantal anderen. Dit zorgt voor veel belangstelling. Modeliefhebbers houden dit goed in de gaten, want de aanbiedingen van bekende ontwerpers zijn doorgaans slechts korte tijd en beperkt beschikbaar.Helena Helmersson
Karl-Johan Persons werd in 2020 als CEO opgevolgd door Helena Helmersson. Karl-Johan Persons werd de voorzitter van de raad van bestuur, waat hij zijn vader Stefan Persson opvolgde. Helena Helmersson begon in 1997 bij H&M. Zij begon op de inkoopafdeling en klom op tot operationeel directeur. Ze gaf jarenlang leiding aan de dienst die duurzaamheid, een van de stokpaardjes van H&M. Na een brand in een kledingfabriek in Bangladesh, waarbij meer dan elfhonderd arbeiders om het leven kwamen, beloofde H&M veranderingen na te streven op het gebied van loon- en arbeidsvoorwaarden in de productielanden. Onder Helena Helmersson kwam H&M met de 'Conscious'-collectie, met kleding die werd gemaakt van gerecycleerde en duurzaam geproduceerde stoffen.Uitdaging
H&M stond voor nieuwe grote uitdagingen door de komst van onlineretailers als Amazon en Zalando. H&M sloot winkels in Europa en de Verenigde Staten van Amerika. Het concern kon blijven groeien dankzij nieuwe winkels in opkomende landen, zoals China en India. Deze trend zette zich ook voort in de jaren 2020-2024. Onder Helena Helmersson moest H&M ook de achterstand op het internet inhalen. Het bedrijf zette daarom met talrijke acties volop in op de online verkoop. Helena Helmersson stapte in 2024 onverwacht op. Zij werd opgevolgd door Daniel Ervér.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.