Drielandentrein
Spoorconferentie

Foto Benjah (CC BY-SA): Motorstel van de NMBS op het station van Maastricht
Het spoortraject tussen Heerlen en Landgraaf wordt verdubbeld. Hierdoor kan er een directe treinverbinding komen tussen Luik, Maastricht en Aken. Daarover heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu in juni 2016 afspraken gemaakt met regiobestuurders tijdens de internationale spoorconferentie TEN-T dagen in Rotterdam. De provincie Limburg en IenM investeren samen 58 miljoen euro in de benodigde uitbreiding van het spoor.Internationale verbindingen
Dit maakt de weg vrij voor goede internationale verbindingen in de regio op korte termijn en nog snellere intercity verbindingen op de langere termijn. Spoorvervoerders maken nu plannen voor een drielandentrein, die Limburg direct verbindt met Duitsland en België. "Met een drielandentrein krijgen reizigers een directe verbinding vanuit Nederland met belangrijke treinknooppunten in Duitsland en België," verklaarde staatssecretaris Dijksma. "Reizen in de grensregio wordt hiermee makkelijker en comfortabeler."Plannen
Als de plannen voor de drielandentrein doorgaan, hoeven de treinreizigers vanaf 2018 niet meer over te stappen in Heerlen en Maastricht. De vervoerders gaan dan met nieuwe treinen over deze hele route rijden. "Samen met de provincie Limburg zet ik nu de eerste stap door te investeren in de benodigde infrastructuur," zei de staatssecretaris. "Het is aan de spoorvervoerders om deze nieuwe trein op de rails te krijgen."Drie treindiensten
Op het traject rijden nu nog drie afzonderlijke treindiensten. NS en het Belgische NMBS rijden elk uur tussen Luik en Maastricht. Tussen Maastricht en Heerlen ging Arriva de treindienst overnemen die tot het najaar van 2016 door Veolia werd gereden. DB Regio en NS rijden de pendeltrein tussen Heerlen en Aachen, met een overstap in Herzogenrath. Met de nieuwe drielandentrein kunnen dan alle stations met een reistijd van minder dan een uur met een trein worden aangedaan. Door de spoorverdubbeling zou ook de frequentie verhoogd kunnen worden naar tweemaal per uur.Ambitie
Sinds vorig jaar wordt door IenM, Brabant en Limburg onderzoek gedaan naar het verbeteren van de verbindingen tussen Eindhoven en Düsseldorf en tussen Eindhoven, Heerlen, Aken en Keulen.De ambitie is om op deze lijnen uiteindelijk IC verbindingen te realiseren. Doel is om voor het einde van deze kabinetsperiode nog besluiten te nemen over betere verbindingen met Duitsland.
Spoor
Op de TEN-T dagen zijn de Europese transportministers en de vervoerssector bij elkaar voor verbetering van het vervoer over weg, water en spoor. Naast afspraken die met België en Duitsland zijn gemaakt over de drielandentrein zijn er ook verklaringen getekend over betere samenwerking tussen de Benelux en Duitsland op het gebied van grensoverschrijdend treinverkeer en het weghalen van obstakels voor de reizigers.Met België heeft de staatssecretaris afgesproken ook te gaan werken aan verbeteringen van de verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisEconomie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Geschiedenis
Lees over de belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


