Geschiedenis Carglass
Autoruitenreparatie

Foto Ruud van Capelleveen: Carglass in Duisburg
Carglass is gespecialiseerd in autoruitreparatie en autoruitvervanging. Het bedrijf is op dit gebied internationaal actief. Carglass is eigendom van Belron en Belron is voor bijna 95 procent in het bezit van het Belgische autobedrijf D'Ieteren.D'Ieteren
D'Ieteren is een oud bedrijf. De onderneming is voortgekomen uit een door Joseph-Jean D'Ieteren in 1805 opgerichte wagen- en koetsenmakerij. Aan het begin van de twintigste eeuw specialiseerde D'Ieteren zich op de fabricage van auto's. D'Ieteren bouwde carrosserieën op het chassis van andere fabrikanten, zoals Panhard en Minerva. Vanaf 1931 richtte het bedrijf zich op de invoer en assemblage van auto's en vrachtauto's. Na de Tweede Wereldoorlog werd D'Ieteren importeur van Volkswagen, Porsche, Audi, Seat, Skoda, Bentley en Lamborghini in België. D'Ieteren voerde vanaf 1975 ook reparatie en vervanging van autoruiten uit. D'Ieteren heeft altijd een belang gehouden in de autoruitenbranche. In 2015 bezat het bedrijf 94,85 procent van de aandelen Belron.Nederland
Carglass heeft naam gemaakt in Nederland met het repareren en vervangen van autoruiten, maar het bedrijf voert ook reparaties andere kleine autoschades uit, zoals het verwijderen van krassen, het vervangen van ruitenwissers en het repareren van sloten. Carglass Nederland werd in 1982 opgericht. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Eindhoven. Belron baat in Nederland naast Carglass ook de franchiseformules Autotaalglas en Glasgarage uit.Marktimpact
Carglass was de eerste grote speler op het gebied van ruitschade in Nederland. In de jaren negentig beschuldigden concurrenten Carglass van kartelvorming met verzekeraars. De opmars van Carglass zorgde voor veel leed in de branche. Kleine bedrijven verloren dertig procent of meer aan omzet, terwijl de markt nog altijd groeide; er kwamen steeds meer auto's op de weg, waardoor ruitschade ook toenam.Onderzoek
Het ministerie van Economische Zaken onderzocht de Nederlandse markt voor autoreparaties. Kleine autoschadebedrijven vonden dat Carglass dankzij de verzekeringsmaatschappijen een monopoliepositie had verkregen. Verzekeraars, zoals Amev en Aegon plaatsten de naam en het telefoonnummer van Carglass op het verzekeringsbewijs, de groene kaart. Deze vermelding betekende echter niet dat de verzekerde verplicht was om een kapotte ruit bij Carglass te laten repareren, maar in de praktijk werd dit advies wel klakkeloos opgevolgd, schreef De Volkskrant in november 1994. Carglass wees de kartelbeschuldiging van de kleine autoschadebedrijven af. Een maand eerder won Carglass een trofee voor telemarketing.Duitsland
Belron nam in 2020 de autoglas-activiteiten over van Auto Techniek Unger (ATU), de grootste merkonafhankelijke garageketen van Duitsland. Carglass verzorgt sindsdien autoruitreparaties en -vervangingen in de zeshonderd verkooppunten van ATU in Duitsland en Oostenrijk.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.