Albert Heijn sleutelt aan imago
Tekst: L.A. Dumonde
Product uit doos

Foto Ruud van Capelleveen: Consumenten passeren Albert Heijn in Westervoort, oktober 2012
In het najaar van 2012 kondigde Albert Heijn tijdens de jaarlijkse leveranciersdag aan, dat de klanten in de toekomst zelf de artikelen uit de dozen in het schap moesten halen. Het plaatsen van producten in dozen op de schappen heeft als voordeel dat de schappen sneller gevuld kunnen worden.Breukschade
De terugdringing van breukschade is een bijkomend voordeel: de producten worden niet meer stuk voor stuk door de vakkenvuller aangepakt. Volgens Albert Heijn zijn de producten in de dozen ook makkelijker herkenbaar. Tegen een journalist van NRC Handelsblad sprak supermarktdeskundige Gerard Rutte de verwachting uit, dat "fabrikanten in de rij zullen staan om zo snel mogelijk met hun doos de winkel in te mogen." De merknaam zou dan beter in beeld gebracht kunnen worden.Trendvolger
Albert Heijn volgt hiermee de trend. Discounters als Lidl en Aldi verkopen al jaren uit de doos. Gerard Rutte: "Albert Heijn probeert zich een goedkoper imago aan te meten." Naar verwachting zal Albert Heijn toch proberen vast te houden aan het hogere prijspeil. De supermarktketen wil zich profileren als beste supermarkt die er desondanks in slaagt om oog te houden voor het nijpende geldprobleem van haar klant. Albert Heijn verlaagt niet zomaar wat prijzen: "We hebben goed gekeken naar welke producten u vaak of regelmatig koopt. De dagelijkse boodschappen die uw huishouden draaiend houden. Want als we die in prijs verlagen, merkt u het direct in uw portemonnee."Dikke boterham
Albert Heijn zegt hier dat de producten die veel worden verkocht weinig winst hoeven op te leveren, omdat de luxe producten voldoende inkomsten genereren. De prijs van een brood kan best omlaag als aan het beleg een dikke boterham wordt verdiend.Ahold en Delhaize

Ahold en Delhaize
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Lees onze gewaardeerde nieuwsbrief met tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd
BedrijfsgeschiedenisEconomie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Geschiedenis

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.