Regen, stoom en snelheid door William Turner
Tekst: Ruud van Capelleveen
Auteur van Groot-Brittannië: Geschiedenis en wetenswaardigheden en Kastelen in Groot-Brittannië
Auteur van Groot-Brittannië: Geschiedenis en wetenswaardigheden en Kastelen in Groot-Brittannië
Trein rijdt kunst binnen

William Turner: Rain, Steam and Speed - The Great Western Railway, 1844
De Engelse kunstenaar William Turner schilderde in 1844 een trein van de Great Western Railway op de spoorbrug over de Theems bij Maidenhead. William Turner hield van de elementen. Hij stak tijdens de rit zijn hoofd uit het raam van de treincoupé om de wind en de regen te voelen. Hij deed indrukken op voor zijn schilderij 'Rain, Steam and Speed' (Regen, stoom en snelheid).Maidenhead
De spoorbrug bij Maidenhead werd ontworpen door Isambard Kingdom Brunel (1806-1859), de ingenieur die ook de Clifton Suspension Bridge over de Avon bij Bristol en de Royal Albert Bridge over de Tamar in Cornwall bouwde. Brunel was vanaf 1833 hoofdingenieur van de Great Western Railway (GWR), de maatschappij die in dat jaar toestemming van het Britse parlement kreeg om een spoorlijn in Groot-Brittannië te exploiteren. De Great Western Railway was een van de eerste spoorwegmaatschappijen van Engeland. Men ging voortvarend te werk. In 1838, drie jaar na de goedkeuring van de plannen, reed de eerste trein op het traject van de Great Western Railway.Isambard Kingdom Brunel
Isambard Kingdom Brunel was een voorstander van breedspoor. De trein zal rustiger rijden bij hogere snelheden, redeneerde Brunel. Het spoor van Great Western Railway kreeg een breedte van 2140 millimeter. Ter vergelijking: bij het in Nederland gebruikte normaalspoor hebben de rails een spoorwijdte van 1435 millimeter. Voor reizigers en het goederenvervoer was de eigenwijsheid van Brunel om voor een bredere spoorbreedte te kiezen lastig, want andere exploitanten kozen voor het normaalspoor. De treinen en wagons van de verschillende maatschappijen konden daardoor niet op elkaars spoor rijden. Het gevolg daarvan was dat passagiers moesten overstappen en dat goederen overgepakt moesten worden in een andere wagon. Dit leidde tot grote frustraties. De spoorlijn van de Great Western Railway werd in 1892 in een weekend met de inzet van 3.400 man omgebouwd tot normaalspoor.Wales
Op het station Paddington Station in Londen herinnert een sculptuur aan de markante ingenieur Brunel. De Great Western Railway was de exploitant van de spoorlijn die Londen verbond met het zuidwesten en westen van Engeland. De eerste spoorlijn eindigde vanuit Londen op Station Bristol Temple Meads. Later werd het netwerk van de Great Western Railway uitgebreid. De spoorwegmaatschappij heeft daardoor veel voor de ontsluiting van Wales betekend. De producten konden nu veel sneller bij de koper worden afgeleverd. De reistijd werd bekort. Moeilijk te bereiken streken, zoals Wales, werden uit hun isolement verlost. Vakantiegangers bezochten met de trein steden die voorheen lastig bereikt konden worden. Hierdoor konden de grote vakantiehotels in de kuststreken van Engeland en Wales ontstaan.William Turner
Ook de kunstenaar William Turner maakte dankbaar gebruik van de trein. Turner heeft veel reizen gemaakt, zowel in Engeland als naar het buitenland. William Turner heeft niet veel schilderijen met afbeeldingen van locomotieven gemaakt. Met 'Rain, Steam and Speed' heeft William Turner echter wel het meest iconische beeld van de vooruitgang in de negentiende eeuw vastgelegd. Het schilderij bevindt zich in de collectie van de National Gallery in Londen.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de indrukwekkende kastelen en landhuizen in Groot-Brittannië. Lees Groot-Brittannië: Geschiedenis en Wetenswaardigheden als u uw vakantie in Engeland wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van dit interessante land. Regen, stoom en snelheid komt ook voor in onze uitgave Groot-Brittannië: Geschiedenis en wetenswaardigheden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Meer Geschiedenisfeitjes
Geschiedenis EngelandSpoorwegen in Engeland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, Wetenschap, WO2, Kunst en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Groot-Brittannië

Groot-Brittannië
Engelse koningen en koninginnen

Lees de belangrijkste feiten over alle Britse koningen en koninginnen vanaf Willem de Veroveraar.
Engelse koningen en koninginnen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.