De Havilland Comet
Tekst: Ruud van Capelleveen
Auteur van Groot-Brittannië: Geschiedenis en wetenswaardigheden en Kastelen in Groot-Brittannië
Auteur van Groot-Brittannië: Geschiedenis en wetenswaardigheden en Kastelen in Groot-Brittannië
Brits vliegtuig met straalmotor
Foto Jon Proctor: De Havilland DH-106 Comet van Olympic Airways
De Havilland Comet was het eerste commerciële straalvliegtuig. Het vliegtuig werd ontworpen en geproduceerd in Hatfield in Hertfordshire. Het prototype maakte in 1949 een eerste testvlucht. Luchtvaartmaatschappij BOAC nam de eerste toestellen drie jaar later in gebruik.Straalmotor
De Roemeense constructeur Henri Coanda toonde in 1910 in Parijs het eerste vliegtuig met een straalmotor. Het concept sloeg toen niet aan. In 1939 vond in Duitsland de eerste proefvlucht van een gevechtstoestel plaats. Dit was de Heinkel HE 178. Testpiloot Erich Warsitz maakte in augustus 1939 een eerste testvlucht met de Heinkel He 178. Het vliegtuig waarin Warsitz de testvlucht maakte ging verloren bij een geallieerd bombardement in 1943. In een museum in Rostock staat een replica van dit eerste praktische straalvliegtuig.De Havilland Aircraft Company
De Havilland Aircraft Company in Hatfield, Hertfordshire, werd in 1920 opgericht toen Aircraft Manufacturing Company (Airco) werd verkocht aan BSA, het bedrijf dat in Nederland vooral bekend is geworden met motorfietsen. Hoofdontwerper Geoffrey de Havilland (1882-1965) wilde niet mee naar BSA. Hij richtte in Hatfield een eigen bedrijf op. In de beginjaren bouwde Geoffrey de Havilland kleine dubbeldekkers met eigen motoren. Met de Gipsy Moth en de Tiger Moth werden verschillende records gebroken. Met het snelle tweemotorige DH.88 Comet postvliegtuig werd in 1934 de MacRobertson Air Race van Engeland naar Australië gewonnen.Tweede Wereldoorlog
In de Tweede Wereldoorlog bouwde De Havilland Aircraft Company de Mosquito. De Havilland Mosquito werd door verschillende landen gebruikt. Het oorspronkelijk als jachtbommenwerper gebouwde vliegtuig werd later ook met groot succes ingezet als jachtvliegtuig. Er werden ongeveer zevenduizend Mosquito's gebouwd. Het vliegtuig haalde een topsnelheid van 688 kilometer per uur. Na de oorlog werden nog een aantal conventionele met propeller aangedreven vliegtuigen gebouwd.BOAC
In 1952 kwam pas het eerste commerciële vliegtuig met straalmotoren beschikbaar. Dit was de viermotorige Havilland Comet. Dit Engelse vliegtuig had twee Ghost 50 Mk1-straalmotoren. Drie jaar later opende de British Overseas Aircraft Corporation (BOAC) met een straalvliegtuig de internationale route naar Johannesburg. Om de veiligheid te vergroten werd gebruik gemaakt van radar en radiotechnologie.Problemen
Al snel stortte de eerste Havilland Comet neer. In 1954 werden alle Comets lange tijd verplicht aan de grond gehouden. Na een onderzoek van maanden werd de oorzaak vastgesteld: ernstige problemen door metaalmoeheid. De eerste Comets hadden vierkante ramen, waardoor er gemakkelijk barsten ontstonden in de hoeken. De beschadigingen werden steeds groter en door het drukverschil brak het vliegtuig helemaal open.Aanpassing
De Havilland paste het ontwerp aan. De Comet 4 uit 1958 met ronde ramen was groter en sneller, maar de Britse fabriek was geen belangrijke speler meer op de wereldmarkt. Het bedrijf werd in 1960 verkocht aan Hawker Siddeley. Hij fuseerde De Havilland Aircraft Company met Hawker Siddeley Aviation. Daarmee verdween de merknaam De Havilland.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de indrukwekkende kastelen en landhuizen in Groot-Brittannië. Lees Groot-Brittannië: Geschiedenis en Wetenswaardigheden als u uw vakantie in Engeland wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van dit interessante land. De Havilland Comet komt ook voor in onze uitgave Groot-Brittannië: Geschiedenis en wetenswaardigheden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Meer Geschiedenisfeitjes
Geschiedenis EngelandWetenschap in Engeland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, Wetenschap, WO2, Kunst en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Groot-Brittannië
'Groot-Brittannië: Geschiedenis en wetenswaardigheden' is een interessante uitgave geworden, die recht doet aan de vele facetten die zo kenmerkend zijn voor de Britse samenleving. Dit digitale boek brengt u in de stemming om ook zelf eens te gaan kijken en zal de lezers die Engeland al bezocht hebben toch nog verrassen met diepere inzichten. De vele afbeeldingen maken het lezen tot een groot feest: u ziet waar het over gaat.Groot-Brittannië
Engelse koningen en koninginnen
Met deze uitgave over het Britse vorstenhuis komt u veel te weten: niet alleen over het wel en wee van alle Engelse koningen en koninginnen, maar ook over de tijd waarin zij leefden, de machtsstrijd waarin de koningen verwikkeld raakten en de oorlogen die zij voerden.Lees de belangrijkste feiten over alle Britse koningen en koninginnen vanaf Willem de Veroveraar.
Engelse koningen en koninginnen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.