Engelse Scheepvaartwetten
Tekst: Ruud van Capelleveen
Auteur van Groot-Brittannië: Geschiedenis en wetenswaardigheden en Kastelen in Groot-Brittannië
Auteur van Groot-Brittannië: Geschiedenis en wetenswaardigheden en Kastelen in Groot-Brittannië
Nationalistische wetgeving

Abraham Storck: Zeeslag tijdens de Tweede Engels-Nederlandse Oorlog
De Engelse Scheepvaarwetten beperkten vanaf 1651 de toegang van niet-Britse schepen tot de havens in Engeland en de Britse koloniën. Met deze 'Akte van navigatie' beschermde Oliver Cromwell de binnenlandse handel door buitenlandse goederen zoveel mogelijk tegen te houden. De Engels-Nederlandse Oorlogen en de Amerikaanse Revolutie ontstonden als gevolg van deze nationalistische wetgeving.Welvaart
De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden beschikte aan het begin van de zeventiende eeuw over een grote handelsvloot. Nederland had meer schepen dan de andere Europese landen samen. Na de Vrede van Münster in 1648 slaagden de Nederlandse handelaren er ook in om de handel van Engeland met Spanje en Portugal over te nemen. Dit zorgde voor weerstand in Londen. Het was Cromwell niet ontgaan dat het welvaartsverschil tussen de Republiek en Engeland tussen in de eerste helft van de zeventiende eeuw steeds groter geworden.Akte van Navigatie
Oliver Cromwell nam maatregelen. De eerste Scheepvaartwet uit 1651 kreeg de naam Akte van Navigatie. Oliver Cromwell had de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden niet kunnen overtuigen om zich bij het Britse Gemenebest aan te sluiten, zodat een machtsblok tegen Frankrijk en Spanje gevormd kon worden. Als gevolg hiervan loodste Oliver Cromwell in oktober 1651 de Navigatiewet door het parlement. Na de restauratie van het koninkrijk werd Karel II van Engeland met een nieuwe wet verbeteringen aangebracht in de oude Scheepvaartwet. Deze wet bepaalde dat alle schepen waarvan niet de eigenaar, de kapitein en minstens driekwart van de bemanning Brits onderdaan waren, verbeurdverklaard konden worden.Slag bij Dover
Na aanname van de Engelse Scheepvaartwetten werden honderdveertig schepen met ladingen in beslag genomen die voor Engelse gebieden bestemd waren. De Britse vloot was door Cromwell aanzienlijk versterkt en zocht de confrontatie. Toen admiraal Maarten Tromp op 29 mei 1652 in het Kanaal geen haast maakte om de vlag te strijken om de Britse vloot te groeten, liet de Britse admiraal Robert Blake drie waarschuwingsschoten afvuren. De Brederode, het vlaggenschip van Tromp, werd geraakt. Dit was het begin van de Slag bij Dover.Eerste Engels-Nederlandse Oorlog
Engeland verklaarde officieel op 10 juli 1652 de oorlog aan Nederland. Al snel werd duidelijk dat Johan de Witt zich vergist had in de sterkte van de Britse vloot. Vooral de Zeeslag bij Nieuwpoort op in juni 1653 verliep desastreus. De Nederlandse vloot verloor zeventien schepen. Na de zeeslag bracht een blokkade van Britse schepen de Nederlandse scheepvaart grote schade toe. Tijdens de volgende zeeslag, de Slag bij Ter Heijde, werd luitenant-admiraal Maarten Tromp door een musketkogel van een scherpschutter in de borst geraakt. De Engelsen hebben niet gemerkt dat Tromp sneuvelde. De admiraalsvlag bleef in top. De Eerste Engels-Nederlandse Oorlog werd op 15 april 1654 beëindigd met het tekenen van het Verdrag van Westminster.Amerikaanse Revolutie
Deze eenvoudige regels verbeterden controle en naleving. Ook in latere jaren namen de Britten nog wetten aan die de Britse scheepvaart bevoordeelden. Zo werd in 1733 de suikerhandel met het Franse Haïti aan banden gelegd. Hierdoor werden de kolonisten in Noord-Amerika gedwongen om de duurdere suiker uit de Britse kolonies in West-Indië te kopen. Dit leidde mede tot de Amerikaanse Revolutie. De Engelse Scheepvaartwetten werden in 1849 opgeheven toen het Verenigd Koninkrijk een dominante wereldmacht was geworden en kon profiteren van vrije handel.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de indrukwekkende kastelen en landhuizen in Groot-Brittannië. Lees Groot-Brittannië: Geschiedenis en Wetenswaardigheden als u uw vakantie in Engeland wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van dit interessante land. Engelse Scheepvaartwetten komt ook voor in onze uitgave Groot-Brittannië: Geschiedenis en wetenswaardigheden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Meer Geschiedenisfeitjes
Geschiedenis EngelandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, Wetenschap, WO2, Kunst en Cultuur.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Groot-Brittannië

Groot-Brittannië
Engelse koningen en koninginnen

Lees de belangrijkste feiten over alle Britse koningen en koninginnen vanaf Willem de Veroveraar.
Engelse koningen en koninginnen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.