Zeppelin bij Bodenmeer
Tekst: Ruud van Capelleveen
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Kastelen in Duitsland
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Kastelen in Duitsland
Zeppelin in drijvende hangar
foto Library of Congress: Zeppelin in drijvende hangar
Op 2 juli 1900 maakte een zeppelin een eerste testvlucht bij het Bodenmeer bij Friedrichshafen. De LZ1, de letters LZ staan voor Luftschiff Zeppelin, was vernoemd naar de uitvinder van het luchtschip, graaf Ferdinand von Zeppelin. Deze eerste zeppelin had een lengte van 128 meter en werd aangedreven door twee Daimler-motoren van 10,6 kW.Testvlucht
De eerste vlucht duurde slechts achttien minuten. De testvlucht moest worden afgebroken omdat de zeppelin uit balans raakte. Dit euvel kon gemakkelijk verholpen worden. Later verbeterde de LZ1 het snelheidsrecord voor luchtschepen met vijftig procent. Ondanks deze goede prestatie slaagde Ferdinand von Zeppelin er niet in om voldoende investeerders aan te trekken. De LZ1 werd gesloopt en de montagehal bij het Bodenmeer werd gesloten.Luchtvaartliefhebbers
Dankzij een groot aantal minder vermogende luchtvaartliefhebbers kon graaf Ferdinand von Zeppelin uiteindelijk toch doorgaan met de ontwikkeling van zijn luchtschip. In de jaren die volgden deed Ferdinand von Zeppelin verschillende pogingen om zijn luchtschip langdurig in de lucht te houden, maar hij moest telkens tegenslagen incasseren. Pas in 1908 keurden het militaire gezag zijn project goed. Hierdoor kon hij zijn eigen firma oprichten: 'Luftschiffbau Zeppelin GmbH'.Eerste Wereldoorlog
Tijdens de Eerste Wereldoorlog bleek de zeppelin niet erg effectief te zijn. De Duitse krijgsmacht zette de luchtschepen in voor bombardementen op Luik, Antwerpen en Londen. De zeppelins konden echter gemakkelijk door de veel wendbare vliegtuigen uit de lucht geschoten worden.Ramp
Ferdinand von Zeppelin overleed op 8 maart 1917. Hij heeft de opgang en de ondergang van de Zeppelin in de jaren twintig en dertig dus niet meer kunnen meemaken. Tussen 1932 en 1937 bestond een uitgebreide dienstregeling van vaarten over de Atlantische Oceaan met de LZ-127 Graf Zeppelin en de LZ-129 Hindenburg. Hieraan kwam een einde na de ramp met de Hindenburg op Lakehurst bij New York op 6 mei 1937. De met waterstof gevulde Hindenburg vloog in brand. Hierbij kwamen zesendertig mensen om het leven. De overgebleven zeppelins, waaronder de LZ-127 Graf Zeppelin, werden gesloopt.Lees Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden als u uw vakantie in Duitsland wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van dit interessante land.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij veel aandacht aan de geschiedenis van Duitsland en de mooiste plekjes in dit land. Als u binnenkort uw vakantie in Duitsland doorbrengt kunt u zich met deze uitgave goed voorbereiden, want 'Duitsland: Geschiedenis en wetenswaardigheden' is niet alleen geschreven voor liefhebbers van geschiedenis.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Duitsland
DuitslandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Nederland, Duitsland, Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip bij liefhebbers
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
van geschiedenis en cultuur.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Duitsland
In het e-book 'Duitsland: Geschiedenis en wetenswaardigheden' verzamelde Ruud van Capelleveen 150 verhalen die blijk geven van zijn fascinatie voor Duitsland. De onderwerpen in deze uitgave gaan over de geschiedenis van onze oosterburen. Duitsland was eeuwenlang een lappendeken van staatjes en koninkrijkjes. Niet veel Nederlanders weten dat Duitsland pas in 1871 door Otto von Bismarck tot een eenheid werd gesmeed. In deze uitgave staan 150 interessante en fraai geïllustreerde verhalen met wetenswaardigheden over de geschiedenis van Duitsland.
Bekijk: Duitsland
Tweede Wereldoorlog
'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' is de 'wie is wie' van deze oorlog. In deze publicatie nam Ruud van Capelleveen de belangrijkste personen op die een rol van betekenis speelden in dit wereldomvattende conflict. U kunt in deze biografiën snel de belangrijkste feiten opzoeken.
In 'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' van Ruud van Capelleveen treft u de biografieën aan van 165 mannen en vrouwen die in deze oorlog een beslissende rol speelden.
Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.